Spør legen: Kløe og siving fra endetarmen
Kløe og siving fra endetarmen
Jeg har problemer med kløe og noe friskt blod etter avføring, og jeg antar det er innvendige hemorider. Etter legesjekk for noen år siden fikk jeg også dette konstatert. Nå er imidlertid problemet løs mage, med etterfølgende kløe i endetarmen og en følelse av lekkasje etter at jeg har vært på do. Særlig er dette et problem dersom jeg går tur etc. - jeg får hele tiden bremsespor i trusen når jeg klør meg litt bak. Jeg føler jeg knapt skal gå 50 meter før det blir et problem. Jeg går på do og tørker meg på nytt selv om jeg var på do 30 min før - og selv om jeg ikke engang har prompet! Det føles som jeg lekker når jeg promper.
Jeg fikk først dette problemet etter å ha vært på antibiotikakur i en uke. Det er ca. 5-6 uker siden nå. Det føles ikke som jeg har utvendige hemorider når jeg kjenner bak.
Hva kan dette skyldes? Hva skal jeg gjøre? Kan jeg ta en testprøve av avføringen for å sjekke om tarmkreft e.l.
Hilsen
–Bekymret69
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin svarer:
Dette høres ikke farlig ut, men veldig plagsomt. Jeg forstår deg slik at avføringsendringene i denne omgang oppstod for 5-6 uker siden, etter en antibiotikakur. Antar også at du er under 50 år gammel. Altså helt minimal risiko for kreft, som du høres engstelig for. Les litt her på Doktoronline om de vanligste endetarm-/tarmlidelser.
Ved en antibiotikakur, særlig enkelte av de bredspektrede (ikke penicillin) kan tarmfloraen forstyrres, og noen kan gi irritert tarmslimhinne. Sistnevnte kan gi "siving" fra endetarm. Lokal soppinfeksjon og slimhinne/hudsårhet kan også ha oppstått og forklare noe av plagene dine.
Det går an å ta både bakterieprøver fra avføringen, og blodprøver som til dels kan utelukke tarmkreft. Dette er trolig ikke aktuelle prøver i ditt tilfelle. Undersøkelse av endetarm hos fastlegen din bør være første sjekk.
I ventetiden bør du prøve å få normalisert bakteriefloraen i tarmen; f.eks. ved Biola-melk eller kapsler som fås reseptfritt på apotek. Soppdrepende krem kan også forsøkes utvendig, og du kan prøve f.eks. Scheriproct i endetarmen; dette kan hjelpe for sprekkdannelser/sårdannelser her.
– Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Publisert: 2008.10.27 11:38