Spør legen: Hva bør jeg veie?
Hva bør jeg veie?
Hei. Jeg har skrevet her før, men nå lurer jeg på hva jeg bør veie sånn ideelt sett. Jeg er 29 år og har en relativt spinkel beinbygning. Hvor mye er det normalt å veie når jeg er rundt 1,53 -1,55 m høy. Er 40 kg for mye? Sliter fortsatt med spisinga. Skjønner ikke hvorfor alt skal være så vanskelig. Takknemlig for råd.
–Normal?
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin svarer:
Hvis vekten din er 40 kg, og man regner høyde 154 cm, er din BMI 16,8. Dette regnes som klart undervektig. Hvis vekten din er 45 kg er du på grensen til å være undervektig.
Trolig vil du kunne klare å øke vekten din dersom du øker kaloriinntaket til ca. 1800 per dag, og samtidig har lett mosjon 3-4 ganger per uke. Variert kosthold med dette kaloriinntaket og denne treningsmengden vil kunne øke forbrenningen din, og du vil ikke "fyke opp" i vekt selvom dette kaloriinntaket skulle være nesten dobbelt av det du får i deg idag.
Jeg synes du skal høre om det finnes noe kommunalt tilbud til mennesker som sliter med spisevansker der du bor. Hvis dette ikke finnes, kan en psykolog trolig hjelpe deg.
– Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Publisert: 2008.10.20 11:06