Spør legen: Helvetesild
Helvetesild
Jeg er 43 år og har hatt helvetesild i ca. en uke nå. En venninne påstår at man kan få dette av stress. Er det mulig? Legen spurte bare om jeg hadde hatt vannkoppene, eller vært i kontakt med noen som hadde det.
–Melissa43
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin svarer:
Helvetesild skyldes et virus som heter herpes zoster. Det er samme viruset som gir vannkopper. Siden du har fått helvetesild har du helt sikkert hatt vannkopper. Det er kun FØRSTE gang man får viruset i kroppen at man får vannkopper. Folk med vannkopper kan IKKE smitte andre slik at disse får herpes zoster! Zoster-pasienter kan smitte slik at de som IKKE har hatt vannkopper får dette. Du skal ikke ha kontakt med barn under 6 måneder så lenge du har blemmer.
Viruset vil for alltid lagres i "nerveknuter" i kroppen. Ved spesielle anledninger vil viruset følge følelsesnervene ut i huden. Utslettet som da kommer er veldig ømt, har små blemmer i starten og følger et bestemt nerve-område. Utslettet er nesten alltid "halvsidig", dvs. at utslettet kun er på den ene siden av kroppen, og stanser ved kroppens "midtlinje".
Årsaken til at viruset kan bryte ut i huden er ofte en midlertidig nedsettelse av immunforsvaret. Dette kan skyldes alt fra andre samtidige infeksjoner (vanligst), stress, kraftig soling eller en del andre sykdommer som kan senke immunforsvaret. En sjelden gang kan smertene i huden vedvare etter at viruset har trukket seg tilbake. Dette ses ofte hos eldre mennesker. Hos disse bør "antivirus-behandling" startes raskt (innen 1. døgn). I verste fall må man bruke egne medisiner som demper nervesmerter i lang tid etterpå.
Dersom det kun er få blemmer du har, kan det være en herpes simplex infeksjon. Dette er det samme som "forkjølelsessår" som ofte kommer på leppene.
Jeg synes det er rimelig at du ber om en generell helsesjekk etter noen uker, for å utelukke annen sykdom.
– Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Publisert: 2008.10.10 10:12