Spør legen: Husker ikke lenger hva jeg gjorde i går...

Husker ikke lenger hva jeg gjorde i går...

I de siste årene har hukommelsen min blitt sterkt svekket. Det er vanskelig å bli tatt alvorlig når jeg sier at jeg ikke klarer å huske hva jeg gjorde i går eller hva jeg hadde til middag for to dager siden. Tall og navn går bare gjennom hodet og forsvinner. Konsentrasjonen er veldig variabel, mens toleransegrensen min og rastløsheten tar overhånd veldig fort. Søvnløshet tar fra meg mye energi og gjør meg trøtt på dagtid, og synsforstyrrelser gjør meg forvirret.

Jeg bruker ikke briller og har tatt synstest på det. Problemet er fokus fra nære ting til lengre avstand. Jeg fryser lett, verker i ledd og har beholdt voksesmertene mine som jeg har hatt siden ungdomsskolen. Nå er jeg 31 år. Immunforsvaret er dårlig, og i løpet av ett år så har jeg hatt influensa opp til seks-syv ganger... minst. I det siste får jeg brenninger ned gjennom venstre fot. Med jevne mellomrom på ca. 10 minutter så stråler det varme ned til hele fotbladet. Det skjer uansett om jeg beveger meg eller ei. Det føles så varmt at jeg vil ta meg til foten for å kjenne varmen med hånden. I den andre foten får jeg veldig lett krampe under fotbladet.

Kan du gi meg noen som helst pekepinn på hvilke kategori jeg hører til under? Og hva skal jeg gjøre? Jeg har sikkert glemt å nevne flere plager jeg har, selv om dette høres mye ut allerede.

–Lillian31

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin svarer:

Synes at du først bør kontakte fastlegen din for en grundig helsesjekk. Jernlager, stoffskifteprøver og hormonprøver bør tas. Legen bør også gjennomføre en nevrologisk sjekk. Det bør også tas blodprøver for å utelukke borrelia-infeksjon etter flåttbitt.

Så tror jeg du bør henvises til en nevrolog. Denne får sjekke grundigere på eventuelle nevrologiske sykdommer. Kanskje blir det bestilt bilde av hodet og videre utredning av nevrologisk sykdom. Muligens blir det også gjort en nevropsykologisk sjekk for å sjekke konsentrasjon og glemsomhet.

Uansett: Slik kan du ikke fortsette å ha det! Ta turen til fastlegen.

Lykke til!

– Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Publisert: 2008.09.26 09:59