Spør legen: Jernlager som synker
Jernlager som synker
Hei, jeg er jente i begynnelsen av 30-årene som det siste halvåret har hatt lavt "jernlager". Dette var nede i 6,1 da det ble målt i april, og jeg hadde da i flere måneder hatt store problemer med å fungere i hverdagen - hukommelsen sviktet, jeg følte meg dønn sliten, forvirret og utafor, osv. Hb har hele tiden vært innefor normalen.
Jeg begynte etter legens anbefaling med jerntabletter; Duroferon 100 mg 1-2 stk pr. dag. Etter 3 måneder var jernlageret oppe i 8,8, men jeg glemte tablettene da jeg var på ferie i 6 dager, og da var verdien sunket til 8,7 ved neste måling. Legen min ville da at jeg skulle ta jerninjeksjoner. Fikk satt 3 sprøyter i løpet av 6 dager, dette var for ca. en måned siden. Etter 3 uker ble ny blodprøve tatt, og jernlageret er nå sunket ytterligere til 8,0.
Jeg har hele tiden tatt Duroferon (unntatt opphold i tiden da jeg fikk sprøyter, startet på igjen 5 dager etter siste ble satt). Har tatt tilskudd av C-vitamin (4-600 mg pr. dag), og Cyklokapron for å redusere mensblødninger. Jeg har aldri før fått påvist jernmangel, tross rikelige blødninger. Så jeg lurer på hva årsaken kan være til at jernet tross alt dette fortsetter å synke?
Kostholdet mitt kunne sikkert vært litt bedre med mer jernrike grønnsaker, rødt kjøtt osv. Men jeg har et helt normalt kosthold, mer sunt enn usunt egentlig (småbarnsfamilie.) Jeg drikker ikke mye kaffe, ca. en kopp pr. dag, utenom måltid. Drikker heller ikke spesielt mye melk - det går mest i vann. Har ikke sett noe blod i avføringen (har heller ikke tatt noen avføringsprøve). Om kvelden tar jeg "cocktailen" min bestående av 1-2 Duroferon, 4-600 mg c-vit, 2 kapsler Omega-3 og en Gerimax ginseng-multivitamintablett. Kan dette være en uheldig kombinasjon? Ginseng synes å virke veldig bra på energien min.
Legen min vil nå at jeg skal ta ytterligere 3-4 jernsprøyter, og tror lagrene da vil stige. Høres dette riktig ut? Jeg er deltidssykemeldt pga. dette (i kombinasjon med utbrenthet). Håper du har et beroligende svar, jeg begynner å bli litt bekymret over dette - og ikke minst lei av å hangle slik måned etter måned.
–en litt sliten mamma
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin svarer:
Jeg mener at årsaken til jernmangel og manglende respons på jerntilskudd nå bør utredes. Kvinner bør i første omgang henvises til gynekolog. Så bør man undersøke med blodprøver om man har generelt økt blødningstendens, eller om det er noe annet galt med blodceller og blod-dannende organer. En prøve for å se etter "skjult blod i avføringen" bør også gjøres.
Det høres forøvrig ut som om du gjør mye riktig. Men kanskje du burde ta Ginseng på en annen tid av døgnet enn jern/C-vitamin. Dersom man ikke finner årsak til jernmangelen ut fra undersøkelsene nevnt over, bør fastlegen din vurdere å henvise deg til en indremedisiner.
– Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Publisert: 2008.09.15 12:00