Spør legen: Ingen bedring etter slag
Ingen bedring etter slag
Hallo! Jeg hadde for ett är siden et hjerneslag, var lammet pä venstre side. Ble innlagt pä Harlachen/Munchen siden jeg var pä jobb i Tyskland. Etter 14 dager, ble jeg sendt hjem, men ingen direkte ärsak funnet. Kontrolltest i Norge viste at alt var normalt igjen.
Jeg har imidlertid de samme plagene som i ukene før slaget: frysninger, dobbeltsyn, akutt tretthet, konsentrasjonsvansker. Og siste to uker er venstre arm, helt nummen, følelsesløs og klam. Er ett nytt slag pä gang, MS, eller bare rester av forrige?
Jeg synes jeg har blitt verre, spesielt armen bekymrer meg nå!
–Baldhead
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin svarer:
Jeg vet ikke helt hva du mener med at "ingen direkte årsak ble funnet". Hvor mange undersøkelser ble gjort? Regner med at CT eller MR av hjernen ble utført. Dersom slaget skyldtes blødning (ca. 15% av alle hjerneslag) må man finne ut om det var en utposning (aneurisme) som sprakk. Antakelig var ikke dette årsaken.
Små blodpropper er vanligste årsak. Disse kan oppstå etter blodpropp i benet (eksempelvis etter lange flyreiser), ved uregelmessige hjerteslag (særlig flimmer), eller f.eks. kolesterol-avleiringer i halspulsårene. Dette bør ha vært utelukket.
Det er viktig at du får en grundig sjekk igjen nå. Start med å ta kontakt med den faste legen din. En vanlig helsesjekk med blodprøver (utelukke f.eks borrelia-infeksjon etter flåttbitt), blodtrykksmåling og nevrologisk sjekk bør gjøres. Trolig bør allmennlegen henvise deg til nevrolog, og det bør gjøres innen noen uker. Dersom årsak ikke finnes, må diagnosen MS eller liknende vurderes. Kanskje må det tas en spinalpunksjon for sikkert å utelukke dette.
– Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Publisert: 2008.09.15 12:09