Spør legen: Tvilling bak øret?

Tvilling bak øret?

Hei. Jeg har tidligere fjernet to "tvillinger", en like over rumpesprekken og en i pungen. Legene sa at det var mulig å få slike tvillinger overalt på kroppen, selv om nederst i ryggraden er mest vanlig. Nå har det seg slik at jeg har noen "sår" bak begge ørene, hvor øret/huden fester seg til selve hodet. Ut av de små hullene kommer det iblant illeluktende veske som er lik den jeg hadde før med tvillingene som jeg har fått fjernet. Noen kviser/akne er det ikke snakk om, for problemet bak ørene har vært over et år nå, uten å gå bort.

Så, hvor dumt det enn høres ut: er det i det hele tatt mulig å få slike tvillinger bak ørene? Hvis ikke, hva kan så problemet være?

–MasterJoe

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin svarer:

Over 80 % av "tvillinger" er dannet i midtlinjen, nedre del av virvelsøylen. Hos kvinner er det forholdsvis vanlig at de sitter ved livmor eller eggstokker. Årsaken er at celler fra de øvre hudlag, gjerne med hår, hud og noen ganger tenner har "forvillet seg" dypere i huden enn de skal være. Dette skjer i forbindelse med "lukningsprosessen" tidlig i fosterlivet, og det er vanligst at de sitter i kroppens midtlinje.

Jeg mener imidlertid å ha hatt en pasient en gang som fikk fjernet en kul bak øret som stadig væsket, slik du beskriver. Er ganske sikker på at kirurgen kalte det "en slags tvilling". Jeg er som sagt noe usikker på om dette var en korrekt betegnelse. Men behandlingen er uansett kirurgisk fjerning. Dette fordi selve kulen ofte har en lang kanal ut i huden slik at lokalbehandling med antibiotika ikke vil virke, og iallfall ikke fjerne de "forvillete" cellene.

Jeg synes du kan kontakte fastlegen din, så blir du antakelig henvist til en kirurg for vurdering.

– Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Publisert: 2008.09.02 16:31