Spør legen: Blank væske fra endetarmen
Blank væske fra endetarmen
jeg er en man på 25 år. For 7 år siden hadde jeg tannkjøttbetennelse i 3-4 måneder og brukte maksdose paracetamol hver dag. Når jeg drakk alkohol i den perioden ble jeg dårlig i magen, fikk diare, og det skjer hver gang jeg drikker alkohol ennå. Jeg har problemer med at blank væske som lukter siver ut av endetarmen, og jeg har litt mye luft i tarmen.
Jeg har fått litt angst pga. dette. Fikk diagnosen sarkoidose for 2 år siden, men den sykdomen har stagnert. Trenger råd om hva jeg kan gjøre. Hva kan årsaken være til at blank væske siver ut av endetarmen? Jeg er aldri helt tørr der hud er mot hud. Sarkoidosen hva aktiv i ca. halvannet år.
–man25
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin svarer:
Vil ikke tro at dette har noe med sarcoidosen å gjøre, da det er SVÆRT sjelden at slimhinner og tarmsystem affiseres.
Blod og/eller slim fra endetarmen skal undersøkes. Jeg synes du skal kontakte fastlegen din for å få utstyr til å få tatt en prøve på skjult blod i avføringen, samt for at legen skal undersøke endetarmen. Kanskje du har litt svak lukkemuskel.
Det kan også være en eksemform som væsker. Da kan du beskytte huden med vaselin eller zink-salve for å bryte en ond sirkel. Men først: Ta en tur til fastlegen.
– Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Publisert: 2008.08.29 14:50