Spør legen: Asasantin eller Marevan?

Asasantin eller Marevan?

Hei. Jeg har spørsmål angående medisiner Asasantin og Marevan. Min mor (52 år) har hatt et middels sterkt infarkt på lillehjernen for et par måneder siden. Hun har kommet seg raskt på beina igjen, og har ikke mer plager nå enn litt kvalme eller svimmelhet av og til. På sykehuset ble det forskrevet en blodfortynnende medisin som heter Asasantin.

Etter to måneder tok hun kontakt med fastlegen sin for vanlig kontroll, og legen foreslår henne å bytte ut dette medikamentet mot Marevan. Hun argumenterer at Marevan er mer effektiv medisin. Men både jeg og mamma er veldig usikre. Er det ikke slik at Marevan er mye "farligere"? Er det virkelig noen grunn å bytte? Er f.eks. risikoen for å få propp igjen i blodårene større ved bruk av Asasantin?

Hun har aldri hatt noen større helseproblemer før den hendelsen, utenom at hun var plaget av høyt blodtrykk i noen uker før hjerneinfarktet. Hun har normalt blodtrykk nå. Vi er skeptiske på grunn av blødningsfaren med Marevan. Kan du gi noe svar på dette?

–Dina23

Satish Arora, allmennlege svarer:

Det er helt riktig som du sier at Marevan har en mye større blødningsrisiko enn Asasantin. Både Marevan, Asasatin og Albyl brukes etter infarkt for å redusere risikoen for en ny episode. De som bruker Marevan trenger tett oppfølging med regelmessige kontroller (måling av INR), og dette vil vanligvis ikke være et problem hos en pasient som er 52 år.

Marevan er kraftigere blodfortynnende behandling og anbefales vanligvis for å forebygge nye slag hos pasienter som har hatt slag pga. hjerteforkammer-flimmer. Jeg regner med at dette er blitt utelukket på sykehuset i din mors tilfelle, og spesialisten har derfor forskrevet Asasantin istedenfor Marevan.

Jeg synes at dere bør ta opp det sistnevnte poenget med fastlegen, og hun bør uansett ikke bytte til Marevan uten spesifikt råd om dette fra en spesialist.

– Satish Arora, allmennlege

Publisert: 2008.08.28 10:15