Spør legen: Kan brystsmerter skyldes magetrøbbel?

Kan brystsmerter skyldes magetrøbbel?

Jeg sliter med brystsmerter. Tar 2 dulcolaxtabletter daglig. Det har jeg gjort i 25 år. Jeg tror at smertene jeg kjenner i brystet skyldes hjerteproblemer, men har tatt arbeids-EKG samt blodprøver, og de sier alt er greit. Jeg merker at når jeg får vondt i brystet så kommer det en romling i magen. Jeg tror det er noe galt med hjertet mitt, men når jeg da går på toalettet så slipper det litt. Kan tarmsystemet gi slike brystsmerter?

Smertene kan imidlertid også komme i brystet uavhengig av aktivitet eller romling i magen. Jeg tør ikke lenger gå på tur, fordi jeg er redd for at jeg får vondt i hjertet... og det er farlig. Kan du svare på om det er mulig å få bryst/hjertesmerter fordi tarmene "tøyser" med meg?

–Anonym bruker

Satish Arora, allmennlege svarer:

Du forteller at du føler at dine brystsmerter kan ha sammenheng med tarmproblemer og spør om dette er mulig. Svaret er for såvidt ja, men det er alltid viktig å utelukke hvorvidt smertene har sammenheng med hjertet eller lungene. Det er derfor vanlig å ta røntgen, arbeids-EKG og eventuelt ultralyd av hjertet. Dersom man er i tvil kan man gå videre til andre mer avanserte undersøkelser av hjertet (som f.eks. stress-ekko osv). Du forteller at ditt arbeids-EKG er normalt og dette er svært betryggende.

Den mest naturlige forklaringen på hvordan tarmproblemer eventuelt kan gi smerte i brystet vil sannsynligvis være luftplager. Du forteller at dine smerter blir bedre når du går på toalett og dette kunne potensielt peke på en slik årssaksammenheng.

Håper at dette hjelper.

– Satish Arora, allmennlege

Publisert: 2008.08.11 21:46