Spør legen: Smerter i halspulsåren, synsforstyrrelser og ilinger i hode
Smerter i halspulsåren, synsforstyrrelser og ilinger i hode
Hei! Jeg begynte tidlig på året med at jeg plutselig fikk veldig vondt i hovedpulsåren (føltes sånn) på høyre side av halsen. Tok røntgen av halsen, men fant ikke noe. Hadde også et merkelig trykk i ytre høyre øre i lengre tid. Det vonde punktet på halsen gikk over etter ca. 2 uker. Tok forskellige blodprøver, hvor de fant ut at jeg hadde et stoffskifte som var litt lavt (jan 08). Tok nye prøver etter 1 måned hvor det ikke var noen endring, og nye etter 3 måneder som jeg ikke har fått svar på.
De siste 2 måneder har jeg hatt ilinger oppe på venstre side av hodet - føles som varme elektriske ilinger. Og forrige fredag fikk jeg synsforstyrringer på venstre øye... ikke sikker. Det varte i ca. en halv time. Det begynte som at deler av synsfeltet var borte (akkurat som om jeg hadde sett på et sterkt lys) også gikk det over til at det liksom lå en regnbue over øyet. Hadde betennelse på synsnerven (høyre øyet) for ca. 8-9 år siden. Hva kan være årsaken...?
–mailiss
Satish Arora, allmennlege svarer:
Det er godt å vite at synsforstyrrelsen har gått over, men jeg synes fortsatt at du skal ta dette seriøst. Du skriver ikke hvor gammel du er og om du opplevde smerte i halspulsåren på høyre side av nakken samtidig som du opplevde synsforstyrrelsen? Dette er viktig å vite fordi smerte over halspulsåren kombinert med synsforstyrrelse i noen tilfeller kan skyldes en rift i halspulsåren som er en potensiell alvorlig tilstand. Det er viktig å huske at dette er en relativ sjelden tilstand men for sikkerhets skyld bør pasienten bli undersøkt umiddelbart på sykehus med MR-undersøkelse, eventuelt ultralydundersøkelse (vanlig røntgen gir ingen informasjon om akkuratt denne tilstanden).
Dersom du føler deg helt bra nå er dette et meget godt tegn, men jeg vil uansett anbefale at du tar kontakt med din egen lege eller legevakten så snart som mulig for en nærmere undersøkelse og vurdering.
– Satish Arora, allmennlege
Publisert: 2008.06.24 20:08