Spør legen: Alkoholmisbruk eller ei?

Alkoholmisbruk eller ei?

Hei! Jeg syns det er så vanskelig å finne grensen mellom sunt og usunt alkoholkonsum. Er en kvinne på 40 år. Jeg har aldri vært syk, trener og er veldig opptatt av sund mat - ikke bare for helsen, men elsker all mat og synes det er veldig intressant hva kosten betyr for kroppen.

Nok om det... til mitt problem: Jeg elsker rødvin og vil gjerne ha hver dag, men prøver å begrense meg til 3-4 dager i uken da min mann og jeg deler en flaske til god mat. I ferier blir det naturlig nok mer. Vi har stadig disse diskusjonene hjemme om hvor mye som er sunt. Min mann drikker mye mer en meg, men han sier stadig at det er mye sunnere å drikke lite og ofte framfor råfyll i helgene. Vi er aldrig på fest, men jeg kan ta en drink før maten iblant i helgen.

Jeg sier til min mann at kroppen ikke vil ha alkohol hver dag selv om det bara er en eller to enheter, men jeg tror han egentlig har et alkoholproblem som han ikke vil inrømme. Han blir sur hver gang jeg sier at han må ta noen dager fri så kroppen får hvile. Han viser bare til danskene, tyskerne og alle andra land som drikker mer enn i Norge. Så jeg er vel mer urolig for ham enn meg. Han er 50 år og helt frisk.

Jeg vil gjerne ha ditt syn på saken, og hvor mange enheter som er sunt i uken (vet at det er vanskelig og at man må bruke skjønn). Min mann synes jag er så streng mot meg selv og han har aldri dårlig samvittighet for sin drikking. Ibland tenker jeg at man ikke kan lære en gammel hund å sitte. Han viser til alle medisinske studier som er positive til alkohol.

Mvh usikker

–rødvinselsker

Satish Arora, allmennlege svarer:

Det har vært mye diskusjon i fagmiljøet om alkohol er sunt og hvor mye alkohol som "trygt" kan anbefales. I følge Verdens helseorganisasjon viste tidligere studier at én enhet alkohol (tilsvarer et lite glass med vin) daglig for kvinner og to enheter for menn kan gi gunstig helsemessig effekt. Senere studier har derimot vist at maksimalt inntak ikke bør overstige 14 enheter i uken for kvinner og 21 enheter/uken for menn.

Selv om det er sannsynlig at en moderat mengde alkohol kan ha en gunstig effekt ift. hjerte-kar sykdom vil jeg presisere at det ikke finnes 100% overbevisende dokumentasjon på dette, og det er også en viss risiko for negative helsemessige effekter selv om man holder seg innenfor disse grensene.

– Satish Arora, allmennlege

Publisert: 2008.06.20 20:37