Spør legen: Høye homocystein-verdier
Høye homocystein-verdier
Hei. Jeg tok nettopp blodprøver etter å ha vært sliten og kvalm i en litt lengre periode. Jeg har jobbet lange dager i godt over et halvt år med 70-80 timers uker. Nå forrige uke følte jeg at jeg møtte veggen, og at jeg har mistet fullstendig kontroll og oversikt på jobben. Min lege sier at jeg sannsynligvis er utbrent.
Uansett; jeg tok blodprøver og fikk resultatet tilbake med at jeg hadde veldig høye homocystein-verdier. Vitamin B12 er normal. Jeg har lest mye rundt på nettet i det siste om at høye homocystein-verdier kan føre til demens, kreft, blodpropp... stort sett det meste. Nå fikk jeg en mail om at min lege skulle skrive ut en resept på medisin.
Hva anbefaler du av behandling for en 28-åring som har 42 i homocystein-nivå? Er det farlig? Er det mulig å behandle? Hvis vitamin B12-verdiene er normale, hvordan kan jeg da ha høye homocystein-verdier? Jeg har lagt ved resultatet fra blodprøven:
"Vi har fått svar på prøve rekvirert herfra. Resultatet er avvikende fra normalt. Homocystein er svært høyt, og vi finner ingen årsaker til det. Jeg sender en resept på medisin hvis du gir meg navnet på et apotek. * Kommentarer hormonanalyser; Normale hormonanalyser. 26.05.08. S-Ferritin: 217 S-Vitamin_B12: 347 S-Folat: 7,2 P-Homocystein: 42,4* (5,0 - 15,0) S-Kalsium: 2,37 S-Urinsyre: 354 S-HDL-kolesterol: 1,6 S-Lp(a): 499 S-RF-latex_test: <20 S-TSH: 1,5 S-Fritt_T4: 17,5 S-Kortisol_morgen: 366"
–TH
Satish Arora, allmennlege svarer:
Dersom du søker på nettet vil du helt sikkert finne mye informasjon som er skremmende med tanke på hva høye homocystein-verdier kan føre til. Det er viktig å tolke denne informasjonen med riktig perspektiv. Ja, det er flere vitenskapelige studier som har vist at homocystein er en markør for forhøyet risiko for flere sykdommer, og særlig hjertesykdom. Men det finnes også studier som har ikke klart å bekrefte dette funnet. Dessuten er det svært viktig å huske at forhøyet homocystein IKKE nødvendigvis fører til slike sykdommer - derimot vil de fleste med forhøyet homocystein ikke utvikle slike sykdommer (men man har kanskje høyere risiko dersom homocystein er høy).
Det er også foreløpig ingen gode studier som har vist at behandling av forhøyet homocystein hos friske personer fører til noe helsemessig gevinst. Faktisk finnes det også studier (inkludert en norsk studie) som har vist at behandling med høye doser B-vitaminer (som er behandlingen for høy homocystein) KAN ØKE muligheten for å få hjerteinfarkt eller slag (risiko økte med 20% i den ene studien)!
Når det gjelder ditt andre spørsmål: Det er mulig å ha høye homocystein-verdier selv med normal B12-verdi. Dette har ofte sammenheng med at B12-blodprøven ikke er den beste prøven for å måle B12-status. Litt komplisert, men faktisk er det en annen prøve som heter S-metylmalonat som best avspeiler B12-status. Jeg vil anbefale at dette måles i ditt tilfelle. Dersom dette viser lav B12-status er det ikke tvil om at dette bør nok behandles med vitaminbehandling (som også vil føre til at homocysteinnivået senkes).
Dersom metylmalonat derimot skulle være normal ville jeg diskutert nøye med din egen lege om du virkelig trenger behandling med vitaminsubstitusjon - det bør da legges vekt på en helhetlig vurdering av din risiko for utvikling av f.eks. hjertesykdom (dvs. røykestatus, hjertesykdom i familien, blodtrykk osv.) før en slik beslutning tas.
Håper at dette hjelper.
– Satish Arora, allmennlege
Publisert: 2008.06.01 20:31