Spør legen: Helvetesild?

Helvetesild?

Jeg er en 64 år gammel kvinne som har helvetesild for andre gang på 6 år. Var i utlandet, og etter at jeg kom hjem fikk jeg diare og veldige smerter i foten som spredte seg fra kneet og opp til hofta og ryggen. Etter knapt 2 uker fikk jeg utslett over hele låret. Har vært hos lege 2 ganger. Han antok det var helvetesild og tok prøver, men har ikke hørt noe.

Nå, 11 dager etter at jeg fikk utslettene, har de bleknet litt. Men smertene i foten og hoften og den solbrente følelsen i mellomgulvet og bak på ryggen og en nummen følse på låret, er ikke bedre. Er dette normalt? Hva kan jeg gjøre, og hvor lenge kan dette stå på? Fikk Paralgin forte av legen.

–Anonym bruker

Satish Arora, allmennlege svarer:

Du beskriver vedvarende smerte på forskjellige steder som fot, hofte, mellomgulvet, samt på ryggen. Det er vanskelig å si med sikkerhet om dette er helvetesild, men det er en god mulighet. Imidertid er det viktig å få vite svar på de prøvene din lege tok.

Dersom Paralgin forte ikke hjelper for smertene, bør du også diskutere eventuelt andre smertestillende medisiner med din lege. Dersom det kan bekreftes at dette er helvetesild bør smertene gå over gradvis, men det vil da være lurt for deg å få foreskrevet effektiv smertestillende samt få mer råd om en anti-viral medisin (zovirax) som er effektiv mot helvetesild dersom det gis tidlig i forløpet. Denne medisinen vil ikke hjelpe deg for nåværende utbrudd, men vil kunne være nyttig ved fremtidig tegn på nytt utbrudd.

Håper at dette hjelper, og ønsker deg god bedring.

– Satish Arora, allmennlege

Publisert: 2008.05.19 21:59