Spør legen: Usterile akupunkturnåler

Usterile akupunkturnåler

Hei. Jeg har et spørsmål vedrørende behandlig jeg hadde i går. Vanligvis når jeg har time hos bedriftsfysioterapeut som er også akupunktør, får jeg ofte behandling som er en kombinasjon av fysiomassasje og akupunktur (i armen). I går hadde jeg samme type behandling, dvs. fysiomassasje. Og siden jeg i det siste har hatt smerter i ryggen og beina, fikk jeg akupunktur også.

Men det som plager meg er at nålene blir satt inn i kroppen gjennom bukse og strømpebukse. Jeg reagerte ikke med det samme - jeg hadde full tillit til fysioterapeuten min bedrift valgte - men jo mer jeg tenker på det, desto mer er jeg beskymret. Alt virket så uprofesjonelt. Bør ikke nålene være sterile før de kommer inn i kroppen? Hva med alle de bakteriene som finnes på klærne som nålene gikk gjennom før de gikk inn under huden? Hvor farlig er det egentlig? Må jeg ha noen blodprøver for å teste om jeg er smittet?

–Most Ar

Satish Arora, allmennlege svarer:

Akupunkurnåler settes vanligvis direkte inn i huden, og disse MÅ være sterile! Jeg er ikke kjent med at akupunkturnåler kan settes gjennom klesplagg - men dersom den skarpe enden går inn i selve huden må nålene være sterile. Det er alltid en risiko for overføring av smittsomme sykdommer dersom det brukes usterile nåler - så det er viktig å reagere sterkt på dette.

Ta kontakt med din fastlege og beskriv i detalj hvordan behandlingen har foregått (særlig viktig å vite om nålen har gått inn i selve huden). Han kan da vurdere behov for videre blodprøver. Det blir også viktig å få klarhet rundt praksisen mtp. andre pasienter. Dersom det kan bekreftes at det brukes usterile skarpe nåler på flere pasienter, og nålene går inn i selve huden, må helsemyndighetene gripe inn i saken.

– Satish Arora, allmennlege

Publisert: 2008.05.08 20:38