Spør legen: Svelgvansker

Svelgvansker

Jeg fikk for et par år siden problemer med å svelge væske fordi jeg satte det i "vrangstrupen" noe ganger. Situasjonen forverret seg ved at jeg også fikk problemer med å svelge fast føde. Fastlegen ga meg beroligende midler og sa det var ikke annet å gjøre. Jeg har blitt bedre og kan spise fast føde, men har fortsatt problemer med å svelge væsker. Jeg stivner til og tør bare nippe til glasset når jeg drikker.

Finnes det en terapi eller terapaut som kan hjelpe meg til å komme over dette problemet, eller er det andre som har vært i samme situasjon og har kommet ut av det?

Hilsen

–Tørstende

Satish Arora, allmennlege svarer:

Svelgvansker kan ha forskjellige årsaker, men dersom de vedvarer er det anbefalt at dette utredes litt nærmere - enten via en øre-nese-hals spesialist (eller via spesielle røntgenbilder) som din fastlege kan henvise deg til. Det er viktig å få utelukket at det er noen fysisk hindring i svelget som er årsak til dine problemer.

Du skriver at du nå kan spise fast føde, men sliter med drikke - dette er egentlig et lovende tegn fordi en fysisk obstruksjon vanligvis vil påvirke evnen til å svelge fast føde først. Men jeg synes det er uansett lurt å ta en sjekk hos en ØNH-spesialist for sikkerhets skyld.

– Satish Arora, allmennlege

Publisert: 2008.04.01 11:38