Spør legen: Bakteriell vaginose

Bakteriell vaginose

Jeg fikk påvist bakteriell vaginose for 5 måneder siden. Jeg har fått behandling (flagyl og soppmiddel) 6 ganger siden det oppstod første gang. Jeg hadde spiral (i 8 måneder) og fjernet den for 5 måneder siden. Jeg har nå blitt rimelig lei av å gå rundt å lukte råtten fisk og medisiner som ikke virker og som har bivirkninger. Jeg har etter at jeg fjernet spiralen kun hatt blødning 2 ganger og hver gang kun et par dager.

Hva kan være galt? Hva kan jeg gjøre? Legen skriver kun ut ny resept med Flagyl hver gang jeg kommer. Jeg har 2 barn (3 og 5 år) og er ikke gravid.

–Evalina

Satish Arora, allmennlege svarer:

Ettet å ha fjernet spiral kan det ta litt tid før normal menstruasjon opprettes - i noen tilfeller kan dette ta flere måneder. Men siden du har blitt behandlet med Flagyl og soppmiddel 6 ganger i løpet av de siste 5 månedene, men ikke opplever bedring, synes jeg at du skal snakke med din fastlege og bli henvist til en gynekolog for nærmere vurdering. Man skal kunne finne mer ut av dette slik at du slipper "å gå rundt å lukte råtten fisk" som du skriver!

– Satish Arora, allmennlege

Publisert: 2008.04.01 11:34