Spør legen: Har visstnok ikke epilepsi, men hva feiler det meg?

Har visstnok ikke epilepsi, men hva feiler det meg?

Hei. Jeg er ei jente på 21 år som har vært sjekka for epilepsi tre ganger siden desember 05. I juli 07 fikk jeg bekrefta at det ikke var det, etter å ha vært på SSE (spesialsykehuset for epilepsi). Jeg har ikke typiske epilepsianfall. Det som skjer er at selve øya ruller bakover, så bare det hvite synes, mens øyelokka er lukket igjen. Så det ser bare ut som jeg sover. Jeg er bevisst, hører hva folk sier, men orker ikke svare (klarer det om jeg konsentrerer meg, men det er slitsomt, vanskelig og utydelig).

Før hadde jeg rykninger, men de har blitt borte. I begynnelsen rulla ikke øynene helt bak og øyelokkene gikk opp og igjen, akkurat som kjemperask blunking. Men det gikk fort over til at de ruller helt bakover og at øyelokkene lokker seg. Jeg har ikke sjanse til å bevege verken øye eller øyelokket. Før varte anfalla alt i fra 10 minutter til flere timer. Det meste jeg har opplevd er 5 timer. Men nå har anfallstiden gått ned til bare noen sekunder. Før hadde jeg maks to om dagen, nå har jeg alt i fra 5 til 20. Har også hatt dager med opp til 30 stk.

Det er utrolig slitsomt og jeg sliter med å kunne jobbe. Jeg har null krefter. Har dager der jeg er så sliten at jeg nesten ikke orker å verken prate eller røre på meg. Jeg har ikke helt klart å finne ut hva som utløser annfalla for jeg får dem når som helst og hvor som helst. Men jeg tror det er når jeg blir sliten eller konsentrerer meg veldig. Som f.eks. kino/tv/pc, eller om jeg konsentrerer meg med å lage noe (jeg liker håndarbeide), eller om jeg er mye ute og farter/møter folk, eller når jeg jobber. Rett og slett ting jeg blir sliten av og det som har med konsentrasjon å gjøre.

For tiden er jeg sykemeldt. Jeg elsker jobben min og savner å være der, men jeg er så sliten at jeg ikke klarer. Samtidig har jeg mista matlysta, har mye hodepine/migrene, er konstant kvalm, unormalt trøtt/sliten, har dårligere hukommelse enn før og stokker ord/bokstaver når jeg prater. Legen på SSE sa at siden det ikke var epilepsi, var det sikkert psykisk. Men det er jeg 100 % sikker på at det ikke er. Jeg går til psykolog, har gjort det snart ett år, og merker ikke noe forskjell.

Jeg skjønner ikke hva det her kan være for noe, og det er veldig plagsomt og slitsomt. Jeg orker nesten ikke dra ut å møte venner lenger, for jeg har ikke krefter til det. Legen min gjør ikke noe mer. Så nå håper jeg på å få hjelp av dere. Hva kan det være for noe? Jeg har prøvd å undersøke litt på nett og snakka litt med venner osv. Har lagt merke til at jeg har mye felles symptomer med hjernesvulst - kan det være noe sånt? Pliiis hjelp meg?!

Mvh

–Levii

Satish Arora, allmennlege svarer:

Hei!

Jeg forstår din vanskelige situasjon og at du er fortvilet. Du beskriver i detalj symptomer som i utgangspunktet ville ha gitt mistanke om epilepsi, men du skriver at dette er blitt avkreftet av spesialist. Du spurte om dine symptomer kunne ha sammenheng med hjernesvulst. Din spesialist har helt sikkert utført en CT eller MR-undersøkelse av hjernen som en del av utredningen, og hjernesvulst ville da definitivt ha blitt oppdaget! Dersom slik undersøkelse er utført kan du slå deg til ro med at dine symptomer ikke skyldes hjernesvulst.

Når det gjelder andre mulige diagnoser er det vanskelig å si noe konkret da dine symptomer er ikke typiske. Dermed må man sannsynligvis bruke svar på alle tester som du har fått utført til å komme frem til en diagnose. Du skriver at "legen på SSE sa at siden det ikke var epilepsi var det sikkert psykisk", men du tror ikke at dette er tilfelle. I en slik situasjon tror jeg det beste vil være å be din fastlege ordne med en ny henvisning til en nevrolog for en "second opinion" - i slike situasjoner er det ofte lurt å starte med blanke ark og en ny fagperson/spesialist som revurderer dine symptomer og dine prøvesvar med et ferskt syn.

Håper at dette hjelper.

– Satish Arora, allmennlege

Publisert: 2008.03.19 09:16