Spør legen: Gravid og bulimi

Gravid og bulimi

Hei. Eg er bekymret for situasjonen eg er i nå. Eg er ca. 17 veker gravid, og har slitt med spiseforstyrrelse i 10 år. Eg overspiser og kaster opp opptil flere ganger for dag, og klarer ikkje slutte nå heller. Eg har ett barn fra før, men mens eg gikk gravid da, klarte eg å hegne meg og ikkje kaste opp så mye. Men det klarer eg ikkje nå. Eg passer på å spise noe eg klarer å holde så barnet skal få næring, men lurer på om barnet kan ta skade av overspisingen og oppkastet.

Eg går fast til lege som er klar over problemet og til psykolog, men kommer ingen veg med det. Og eg får heller ingen direkte svar på om det er farlig for barnet. Eg vil ikkje ha "tillatelse" til å gjøre det, men klarer bare ikkje slutte og er så bekymret.

Håper på svar. Hilsen

–gravid 24år med bulimi

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin svarer:

Spør fastlegen din om det finnes ekspertise på området i kommunen der du bor. Kanskje et distriktpsykiatrisk senter eller en voksenpsykiatrisk poliklinikk kan hjelpe deg videre. Kanskje bør en ernæringsfysiolog hjelpe deg med kostholdet. Veldig viktig at du spiser sunt og godt fra morgenen av, da minsker risikoen for overspisinger utover dagen.

Prøv å finn aktiviteter der du slipper å tenke på mat; avspenningsøvelser, f.eks. kan Yoga eller psykomotorisk fysioterapi hjelpe noen. Normal vektøkning i et svangerskap er 0,5 kg fra uke 14; dvs. 12 kg totalt i svangerskapet. Kanskje føler du manglende kontroll i den fasen du er i nå, og har vansker med at kroppen din endres. Prøv å tenk tilbake på perioder der du klarte å ikke kaste opp. Gi dette barnet den samme starten på livet; vis at du mestrer når du må.

– Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Publisert: 2008.02.25 19:46