Spør legen: Hva er virushjernehinnebetennelse?

Hva er virushjernehinnebetennelse?

Har vær sykemeldt i i 4 uker. Har konstant hodeverk, er svimmel, trett og slapp og tåler ikke støy. Fastlegen sier jeg har virushjernehinnebetennelse. Jeg får ingen behandling, ingen medisiner og tilstanden er stabil, men blir ikke bedre. Hva er virushjernehinnebetennelse? Hva bør jeg foreta meg?

–Edine

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin svarer:

Jeg vet ikke hvordan legen har stilt denne diagnosen. Dette er en ganske "diffus diagnose", som eventuelt brukes når man har utelukket annen hjernesykdom eller bakteriell infeksjon. Trolig har legen din undersøkt deg både nevrologisk og med blodprøver, og sett et typisk forløp.

Hjernehinnebetennelse (betennelse/affeksjon av hinnene rundt hjernen) gir ofte hodepine, nakkestivhet, svimmelhet og overfølsomhet for lyd/lys. Sikker diagnose stilles oftest med spinalpunksjon. Betennelser med virus kan ikke behandles med antibiotika. Hvile og tid vil gjøre de fleste bra innen 6-8 uker. Slitenhet i flere måneder etterpå er imidlertid ikke uvanlig.

Jeg synes du skal høre med legen din hvordan diagnosen er stilt, og om det eventuelt bør tas et bilde av hodet dersom legen ikke er sikker, eller du ikke kommer deg i løpet av kommende uke.

– Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Publisert: 2008.02.25 19:32