Spør legen: Smerter ved sædutløsning
Smerter ved sædutløsning
Til daglig har eg litt svie/kløe ved penisrot og ut i penis (i urinrør, trur eg) og smerter under urinblæren. Den siste måneden har eg også hatt smerter ved sædutløsning, og det er skikkeligt vondt. Når eg tisser har eg litt svie, etterdrypp, urinstrålen stopper opp noen ganger og det kan ta litt tid før urin strålen kommer. Har sjekket meg for urinveisinfeksjon, men det var det ikkje. I tillegg har eg litt smerter opp i magen på høyre side ovenfor urinblære.
Eg har og hatt ein del mageproblem i det siste og skal til utredning for Morbus Crhons sykdom. Eg er 38 år og 158 kg, ca 198 cm høy.
–Bamsebrakar1969
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin svarer:
Det KAN være en betennelse i prostata-kjertelen du har. Dette synes ikke alltid på urinprøver. Jeg synes du skal be fastlegen om en sjekk for dette; trolig må denne kjenne på kjertelen via endetarmen. Les litt om prostatitt her på Doktoronline.
Utløsende faktorer kan være kulde (f.eks. lange skiturer uten vindbukse), men også sjelden sædutløsning.
Behandling er ofte antibiotikakur og daglig ejakulasjon noen uker. Kanskje bør du ha med en ny urinprøve, helst morgenurin. Du bør ikke gå lenge med disse plagene.
Dersom legen er usikker kan det vurderes å ta røntgenbilde eller ultralyd av urinveiene, eventuelt henvisning til urolog.
Vanskelig å si om vannlatingsplagene har noe med magesmertene å gjøre, men jeg synes at spesialistene må se symptomene i sammenheng.
– Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Publisert: 2008.02.25 18:40