Spør legen: Nyrebekkenbetennelse?
Nyrebekkenbetennelse?
Har i litt over en uke hatt vondt i ryggen og på siden ved flanken som går innover mot magen og ned mot eggledere virker det som. Det er også smerter under ribbena Jeg dro til legen, og han sendte meg til CT av urinveiene og nyrene. Disse bildene viste ingen funn. Først mente han at det var muskulert, men jeg fortalte at jeg natt til torsdag hadde feber og frostanfall, lå med alle klær på og frøys som bare det. Da ba han meg ta en CRP og urinprøve. Disse viste ingen ting, men jeg fikk uansett antibiotika for han mente at jeg hadde nyrebekkenbetennelse! Han mente at det var i et så tidlig stadium at det ikke vistes på CRP.
Har fortsatt litt feber, men ikke mer enn ca. 37,5 grader. Jeg er veldig bekymret for at det skal være noe mer alvorlig, f.eks. kreft. Er det nyrebekkenbetennelse? Burde jeg slå meg til ro med at det ikke er noe så skummelt som kreft?
–alltid redd
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin svarer:
Nyrebekkenbetennelse gir ofte feber, kvalme, flankesmerter og hyppig vannlating. Vanligvis skal det ses på en urinprøve; iallfall om den er tatt om morgenen etter at urinen har vært en stund i blæren. Synes du skal levere en urinprøve og be om en kontroll 1-2 uker etter at antibiotika-kuren er ferdig.
Ingen av symptomene dine minner om kreft. Akutt sykdomsdebut, smerter og feber taler i retning infeksjon. Kreft gir ofte mer snikende symptomer; dårlig allmenntilstannd over tid, vekttap, nattesvette, lav blodprosent og høy senkning. Snakk med legen din om sykdomsangst; kanskje du kan få terapi hos psykolog en periode, iallfall om du bruker mye tid og krefter på å bekymre deg om helse. Jevnlig, lett og lystbetont mosjon vil være gunstig for deg.
– Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Publisert: 2008.02.02 18:39