Spør legen: Champix og nicotinell
Champix og nicotinell
Hei. Jeg har endelig fått tatt meg sammen og skaffet meg Champix. Nå skal jeg slutte å røyke! Programmet begynner i morgen, og da tar jeg også første pille. Men det står et sted i programmet - enten på internett eller i pakningsvedlegget - at man ikke skal bruke andre røykeavveninningsmidler samtidig med Champix, og litt av poenget for meg var å bli kvitt BÅDE avhengigheten av røyk OG avhengigheten av Nicotinell. Jeg bruker nemlig begge deler, og jeg tygger atskillig mer nikotintyggegummi enn antallet røyk jeg røyker. I mitt tilfelle tror jeg det å slutte med tyggegummien blir vanskeligst.
Må jeg kutte tyggegummiene brått samme dag som jeg tar første pille? I så fall ser jeg litt mørkt på dette.
–gladeyade
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin svarer:
Når du bruker Champix vil suget etter nikotin forsvinne, dette gjelder også Nicotinell tyggegummi. Mange som har brukt Champix får nærmest en aversjon mot nikotin. Det er ikke noe i veien for å prøve å gradvis trappe ned Nicotinell i løpet av de første ukene på kuren. Prøv å ha andre tyggegummier med liknende smak tilgjengelig, og gå eventuelt ned i styrke på Nicotinell; bland eventuelt med "vanlig tyggis".
Det er også et "psykisk rituale" som du skal avvenne deg med; prøv å finn noe annet godt å tygge på når du skal unne deg små pauser, men ikke økt kaloriinntak!. Kanskje kan du f.eks. gå over fra å drikke mye kaffe til sunnere teer samtidig. Eller sunne juicer eller smoothies. Prøv også å sett av mer tid til egenpleie, gjerne mosjon som du liker.
– Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Publisert: 2007.12.08 16:26