Spør legen: Hjertet eller angst?
Hjertet eller angst?
Hei. Forleden hadde jeg en ekstremt ubehagelig opplevelse. Jeg våknet kl. 05 om morgenen med at jeg hadde voldsomt høy puls, over 180, og pusteproblemer. Jeg tenkte umiddelbart at jeg var i ferd med å hyperventilere, og at jeg måtte gjøre noe med dette. Var redd jeg skulle falle i trappen e.l. om jeg sto opp, så jeg trakk først dyna over hodet og forsøkte å puste rolig, men det hjalp ikke nevneverdig. Etter hvert måtte jeg bare stå opp, fant en plastpose og pustet i den. Jeg drev på ganske lenge - ca. 11/2 - 2 timer, først nærmere kl. 07 var jeg såpass at jeg sovnet på sofaen. Pulsen hadde da roet seg.
Mens det sto på hadde jeg også voldsomt klem i brystet. Jeg følte det som om noen sto på meg. I ettertid har jeg konkludert med at jeg nok hadde et angstanfall. Jeg har ikke opplevd noe slikt før, men siden jeg jobber med dette til daglig og vet litt om hvordan det arter seg, jobbet jeg med meg selv ut fra dette.
Men det jeg ikke forstår er hvorfor dette skjer. Jeg er overhodet ikke en engstelig person. Har ellers ikke psykiske problemer, men har i det siste hatt veldig stort press på jobben. Tenker veldig ofte at jeg må ta det med ro, men har "ikke tid". Uansett - er dette noe jeg bør sjekke opp, eller kan jeg bare ta med ro og tenke at det går over?
–Kvinne i 40 åra.
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin svarer:
Kan hende er dette en stressreaksjon, men jeg synes at du skal være helt sikker på dette. Synes du skal bestille en time hos fastlegen din og beskrive det samme som du gjør her. Fastlegen din bør da beregne din risiko for hjerte- og karsykdommer. Familiære tilfeller, livsstil, røyking, vekt, kolesterol og blodtrykk må registreres. Du kan gjerne møte fastende, så får man målt både fastende blodsukker og lipidverdier. Synes også at det bør tas et EKG, og du må lyttes på.
Ut fra disse funnene vil du bli plassert i en risikogruppe, og man vil finne ut hvor "aggressivt" man skal behandle eventuelt lett forhøyet blodtrykk eller kolesterol. Kanskje finnes ikke noe galt ved undersøkelsen. Da er man litt nærmere å tenke at episoden var stressutløst.
Dersom anfallene gjentar seg, synes jeg du skal henvises til en indremedisiner for grundigere sjekk; kanskje en såkalt Holter-monitorering; dvs. døgn-EKG, fordi årsaken KAN være en hjerterytmeforstyrrelse. Men dersom pulsen din "bare" var hurtig, og ikke uregelmessig, er det neppe farlig. Dersom du har noe som helst plager med tung pust eller klem for brystet ved anstrengelser bør det gjøres et arbeids-EKG; for å utelukke angina pectoris.
Prøv de nærmeste uker å stresse ned; å gjøre det ved å trene og bli godt fysisk sliten vil trolig være gunstig. Prøv å finn ut hva i livssituasjonen din som eventuelt kan ha gitt denne angst/stress-reaksjonen, og prøv å gjøre noe med dette.
– Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Publisert: 2007.12.08 16:10