Spør legen: Svimmelhet og trykk i hodet
Svimmelhet og trykk i hodet
Heisann. Er en mann på 26 år som jobber som sivilingeniør. Jeg trener og har ellers god helse. For ca. 2 mnd. siden ble jeg plutselig så svimmel på jobb og har hatt dette hver dag siden. Ting går ikke rundt men mer en følelse av å være på båt. Har også et veldig plagsomt trykk i hodet.
Det er hittil ingen eksperter som har klart å gi meg en sikker diagnose. Har tatt MR, CT, Gastroskopi og utallige blodprøver. Det eneste blodprøvene viser er litt for høyt jernlager (336) og blodprosent (18). Jeg har vært til blodtapping uten at dette hjalp, men det er noe jeg skal fortsette med uansett for å få ned verdiene litt. Har også utelukket hemokromatose.
Nevrolog og kiropraktor har heller ikke funnet noe. Går nå til en lege som driver med nåler (intramuskulær stimulering) og som mener han skal fikse meg, men jeg er veldig usikker på om det har noe med muskler og nerver å gjøre. For et par dager siden fikk også han jeg deler leilighet med de samme symtomene så nå er også han sykmeldt. Jeg har nå begynt å mistenke virus eller noe med leiligheten (luft, vann f.eks.), men blokka vi bor i er kun 8 måneder gammel.
Er det noen prøver eller medikamenter du synes jeg bør ta opp med legen min? Vet det er vanskelig for deg å ta dette over nettet men tenkte å gjøre forsøk i håp om at du har vært borti noe lignende før.
Hilsen
–Frustrert100
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin svarer:
Regner med at du har lest litt om ulike typer svimmelhet "vertigo" her på Doktoronline. Typen du beskriver er muligens "nautisk vertigo". Men den bråe starten er litt atypisk. Det finnes øre-nese-hals leger som utreder svimmelhet; med ulike balansetester og en rekke fysiologiske prøver.