Spør legen: Svimmelhet og trykk i hodet
Svimmelhet og trykk i hodet
Heisann. Er en mann på 26 år som jobber som sivilingeniør. Jeg trener og har ellers god helse. For ca. 2 mnd. siden ble jeg plutselig så svimmel på jobb og har hatt dette hver dag siden. Ting går ikke rundt men mer en følelse av å være på båt. Har også et veldig plagsomt trykk i hodet.
Det er hittil ingen eksperter som har klart å gi meg en sikker diagnose. Har tatt MR, CT, Gastroskopi og utallige blodprøver. Det eneste blodprøvene viser er litt for høyt jernlager (336) og blodprosent (18). Jeg har vært til blodtapping uten at dette hjalp, men det er noe jeg skal fortsette med uansett for å få ned verdiene litt. Har også utelukket hemokromatose.
Nevrolog og kiropraktor har heller ikke funnet noe. Går nå til en lege som driver med nåler (intramuskulær stimulering) og som mener han skal fikse meg, men jeg er veldig usikker på om det har noe med muskler og nerver å gjøre. For et par dager siden fikk også han jeg deler leilighet med de samme symtomene så nå er også han sykmeldt. Jeg har nå begynt å mistenke virus eller noe med leiligheten (luft, vann f.eks.), men blokka vi bor i er kun 8 måneder gammel.
Er det noen prøver eller medikamenter du synes jeg bør ta opp med legen min? Vet det er vanskelig for deg å ta dette over nettet men tenkte å gjøre forsøk i håp om at du har vært borti noe lignende før.
Hilsen
–Frustrert100
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin svarer:
Regner med at du har lest litt om ulike typer svimmelhet "vertigo" her på Doktoronline. Typen du beskriver er muligens "nautisk vertigo". Men den bråe starten er litt atypisk. Det finnes øre-nese-hals leger som utreder svimmelhet; med ulike balansetester og en rekke fysiologiske prøver.
Riktig i ditt tilfelle er at man har tatt bilder for å utelukke små hjerneblødninger eller blodpropper til hjernen. I og med at du har hatt så høy blodprosent er blodet ditt mer viskøst, og dersom du den aktuelle dagen f.eks. var dehydrert og stressa vil sannsynligheten for TIA (trans-ischemisk-attack) - dvs. liten blodpropp - være stor. Men per definisjon skal nevrologiske symptomer da være borte i løpet av 24 timer.
Min erfaring er imidlertid at diffus svimmelhet kan vedvare. Diffus svimmelhet hos unge mennesker skyldes OFTE gal ergonomi foran datamaskin - stive nakkemuskler kan immitere flere typer svimmelhet og gi trykk i hodet.
Jeg synes ellers at sykehistorien kan minne om begynnende utbrenthet. Klassisk at unge, "snille", ambisiøse menn får dette, og at det starter med ganske dramatiske kroppslige plager; det er kroppen som må si fra at stressnivå over tid har vært for høyt. Kan du og samboer på noen måte ha hatt "felles" stress eller belastninger?
Det er lite sannsynlig at det er virus; inkubasjonstiden er for lang. Noe i vann- eller luft, eksempelvis muggsoppsporer bør kanskje vurderes. Dere kan få gjort målinger i leiligheten og av inneluft på jobb. Dårlig vannkvalitet ville høyst sannsynlig gitt plager fra mage/tarmsystem lenge før nevrologiske plager.
Jeg synes du/dere skal avvente flere avanserte utredninger. Sats på stressreduskjon, sunt kosthold og kanskje mer mosjon og frisk luft enn dere har hatt en stund. Særlig viktig for deg er det å holde god væskebalanse. Vær nøye med å drikke RIKELIG med vann samtidig med eventuell alkohol og i forbindelse med trening. Ville også vurdert om du skulle hatt en form for blodfortynnende; men dette blir en oppgave for fastlegen din, eventuelt i samråd med en indremedisiner. Arvelig risiko for hjerte-kar sykdom må da tas med i regnskapet over fordeler/ulemper.
– Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Publisert: 2007.11.24 10:24