Spør legen: Overvekt og ansiktstrekk
Overvekt og ansiktstrekk
Hei. Jeg er en gutt på 22 år som har skrevet inn til dere før om at jeg la på meg 20 kg raskt etter videregående som jeg gikk ut av i 2002. Jeg gikk opp fra 70 til 90 kog, og jeg er 170 cm høy. Nå har jeg klart å gå ned en del kilo, men når jeg ser på bilder fra videregående syns jeg at utseende mitt i ansiktet har endra seg veldig. Er dette fordi jeg la på meg 20 kg, eller er det sånn jeg ville sett ut i ansiktet i dag også hvis jeg aldri hadde lagt på meg disse 20 kiloene?
På forhånd takk for svar.
–chasey
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin svarer:
Jeg kan ikke gi noe sikkert svar i ditt enkelt-tilfelle, men det er mange unge menn som føler at ansiktstrekk blir mer markante og "maskuline" lenge etter at lengdevekst og pubertet er over. Dette kan både ha med behåring å gjøre, eller med at reduksjonen i underhudsfettet ofte blir mer utpreget utover i 20-årene. Såpass stor vektøkning som du hadde vil synes godt i ansiktet, og når du etter hvert når normalvekten din igjen, så vil ansiktstrekkene gradvis komme tilbake.
Håper du fortsatt klarer å gå ned i vekt på en sunn måte; og at hovedmotivasjonen er god helse. Eventuell forbedring av utseendet får være en "premie" som kommer i tillegg. Lykke til videre!
– Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Publisert: 2007.11.21 07:29