Spør legen: Rask puls/hjertebank - mulig hjertesykdom?

Rask puls/hjertebank - mulig hjertesykdom?

Jeg er ei jente på 23 år og har to barn på 1,5 og 6 år. Jeg er for tiden hjemmeværende. I mitt siste svangerskap slet jeg fælt med kroppen, bl.a hjertebank og høy puls + blodtrykksfall. Ble oppdaget at jeg trengte blodfortynnende ut svangerskapet, og en test senere viste at jeg burde gå på Albyl E livet ut.

Problemet nå er ikke dette, men tenkte at du burde vite dette også. Jeg har nå nemlig problemer med hjertebank og høy puls. Pulsen min midt på natten kan godt være på over 120, og som følge av slik kropp sover jeg nesten aldri lengre. Kroppen jobber på høygir hele tiden, føler jeg. Var hos legen mandag og hun ga meg resept på Selo-Zok, og disse hjelper litt lite. Var tilbake der idag og tok en EKG. Den viste jevn rytme, men hun så at pulsen var altfor høy, og hjerterytmen for rask. Hun mente at jeg fikk fortsette på disse Selo-Zok tablettene fremover.

Jeg kontakter deg nå fordi jeg synes legen gjør ting så lettvint. Jeg blir jo redd og syns hun hjelper dårlig til. Bare skriver ut tabletter. Hun har f.eks. ikke målt blodtrykket mitt disse gangene jeg har vært der, fordi de var bra sist jeg var der (115/80 for 1 mnd siden!) Min mor hadde de samme problemene, og hos henne ble det påvist et hjerteproblem som heter Atrioventrikulær reentrytakykardi og hun har vært inne til noen greier pga. dette. Burde ikke dette undersøkes hos meg også, da mine symptomer er såpass like min mors?

Jeg ønsker bare å høre din mening omkring dette.

–forvirret_83

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin svarer:

Antakelig har moren din fått stilt den diagnosen hos en indremedisiner, og etter å ha fått tatt en såkalt Holter-monitorering; dvs et EKG som er påkoplet i 24 timer. Dersom fastlegen din ikke er spesielt dyktig i EKG-tolkninger, eller er sikker på om du ikke har noen ledningsforstyrrelser, synes jeg at du burde henvises til indremedisiner. Dette fordi du er såpass ung, og det både er ulemper ved å bruke Selo-zok, og det er slitsomt for kroppen med så høy hvilepuls. Dessuten har du en koagulasjonsforstyrrelse som absolutt må sees på i sammenheng med eventuell hjerterytmeforstyrrelse.

Før henvisning til indremedisiner bør en rekke tester tas; stoffskifte, saltbalanse (særlig kalcium/fosfat) og endel hormonprøver (særlig PTH). Synes du skal bestille en ny time hos fastlegen din. Det er vanlig å be om "second opinion" hos annen fastlege dersom problemstillinger er litt vanskelige.

– Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Publisert: 2007.11.19 14:40