Spør legen: Isjas/prolaps... Hva nå?
Isjas/prolaps... Hva nå?
Hei! Mannen min var for 3 måneder siden hos fastlegen med sin vonde fot og fikk konstantert isjas. Han kostaterte dette etter en muntlig samtale, og undersøkte ham ikke. Smerten sitter i høyre rumpeball/lår og stråler nedover i leggen. Han har tidligere hatt Isjas, men da med verk også i ryggen, han mener selv at det kjennes annerledes ut denne gangen. Han fikk rekvisisjon til fysioterapeut og har vært til flere behandlinger uten at det hjalp, han ble snarere verre. Han fikk både tøye-øvelser, akupunktur og varmebehandling i en slags varmekasse. Vi ser ingen tegn til bedring, han har "start" vansker når han skal opp å gå.
Fysioterapeuten sier det er prolaps han har. Dette går jo utover vårt daglige liv, og både han og jeg er lei. Han har ca. 1-2 ganger i året plager av isjasen, og vanligvis er dette noe som har gått over av seg selv. Sist han hadde isjas var han så dårlig at jeg kjørte han til kiropraktor. Han klarte ikke å stå, ikke gå, ikke ligge... Etter 3 behandlinger, og kun med 1 ukes sykemelding, så var han på jobb igjen.
Er dette isjas selv om han bare har vondt i rumpeballe/lår/legg? Eller kan det være noe annet? Burde han prøve kiropraktor igjen? Vi har diskutert litt, etter å ha lest i forumet her, om han ikke burde ha vært i CT røntgen for dette? Vi er kjempe takknemlige for svar da vi ikke helt vet hva han burde gjøre videre med dette...
–71-77
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin svarer:
Synes helt klart at både fastlege, kiropraktor og fysioterapeut burde ha sjekket muskelstyrke, hud-sensibilitet og reflekser underveis i forløpet. Ut fra disse funnene og din manns smerteutbredelse kan man med sikkerhet si hvor prolapset i korsryggen sitter, og hvor stort det er. Strengt tatt behøver man bare ta CT eller MR dersom forløpet ikke følger "normalutvikling", eller man er usikre på om det bør opereres.
Dersom muskelkraft og hudsensibilitet er klart nedsatt, og særlig om man har vansker med kontroll av endetarmsfunksjonen eller vannlatingen skal ortoped-kirurg raskt kontaktes. "Bare smerter" eller parestesier (dovning, prikking, stikking) er ikke operasjonsgrunn. De fleste blir spontant bra; enten i løpet av noen uker eller etter 3-6 måneder.
Vanligvis starter prolaps med smerter i korsryggen. Deretter brer smertene seg til skinke/lår. Større prolapser gir oftere stråling helt ned i benet. Når prolapset trekkes tilbake (skjer nesten alltid spontant), vil smertene på ny trekke seg bort fra benet, opp i skinka, og til slutt kan ryggstivheten bli verre. Med riktig trening og unngåelse av alle bevegelser som dyttet prolapset bakover (kombinert bøying/vridning av rygg) går alt raskere. Varme, massasje har liten effekt.
Kiropraktikk skal man være forsiktig med ved større prolapser. Etter min mening bør man sjelden gå til kiropraktor; det blir ofte svært kostbart. Hovedtrening kan f.eks bestå av SET-trening, dvs. trening i slynge-apparat. De fleste fysioterapeuter har et slikt, men ikke alle er like flinke til å bruke det. Egen skolering kreves. Med et slikt apparat styrkes de indre stabiliserende musklene i ryggen; og riktige øvelser vil kunne dytte prolapset på plass. Mannen din burde ha et slikt apparat hjemme, eller iallfall trene regelmessig; han har jo fått endel forvarsler om at ryggen hans er svak.
Jeg synes kanskje mannen din bør kontakte fastlegen på ny. Få denne til å gjøre en nevrologisk sjekk; med kraft-tester, reflekser og sensibilitet. Kanskje bør det tas bilder, det kan være til hjelp for fysioterapeuten med tanke på i hvilken grad det nytter med nevnte trening. Husk at man kan be om "second opinion" hos annen fastlege, og at manuell terapeut er en type fysioterapeut med spesial-utdanning på ryggsøylen. Det er lettere å få tatt CT/MR-bilder i større byer. Venetetid er ofte 2-3 uker, jo bedre henvsisning, jo bedre svar fra røntgnlegen..
Lykke til!
– Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Publisert: 2007.11.19 07:46