Spør legen: Diaré, vektøkning, kraftig hodepine og stikk i brystet
Diaré, vektøkning, kraftig hodepine og stikk i brystet
Jeg er 31 år og har lenge vært sykemeldt for katárr i spiserør/magesekk/tolvfingertarm. Jeg har stort sett diaré med mange rare farger, og i de verste periodene er det gulfarget,slimete og opptil 16 dobesøk per dag. Noen ganger hylskriker jeg og må holde meg fast når jeg er på do fordi det gjør så vondt. Andre ganger har jeg mye luft/luftsmerter og kan se veldig høygravid ut på veldig kort tid. Maten er ikke fordøyd, jeg har "aktiv" tarm. Jeg bruker Vi-siblin. Har brukt Somac og nå Nexium, men det fungerer ikke for meg.)
Jeg har gjort mange undesøkelser; kamera "foran" og "bak" + CT. Skal prøve homeopatmiddelet Karboveg+. Har time på Balderklinikken i oktober. Jeg spiser veldig veldig sundt,og har begynt på Grete Rhode nå og må spise mye større posjoner enn før, men jeg har likevel gått opp 35 kg på snart 2 år.
Nå har jeg i de siste ukene hatt ekstremt vondt i hodet. Har aldri vært plaget med hodepine før, men nå smerter det på høyre side i tinningområdet. Det kan gå litt oppover (7 cm) og mot øyet. Testet om det kunne ha noe med synet å gjøre, men det så bra ut bortsett fra at optikeren mente jeg hadde kramper i øynene (flimrer litt noen ganger/discolys på øynene).
På toppen av det hele har jeg fått stikking i mitt venstre bryst. Rett under "puppen". Det stikker til og er vondt som hjertekrampe/knivstikk, og merker det er ubehag når jeg puster. Dette kommer og går.
"Hvor lenge har jeg igjen?" :-) Jeg har vel aldri vært syk før, men har alltid hatt mye vondt i magen min. Nå er kroppen veldig sliten og trenger masse søvn, jeg orker ikke så mye lenger og er lei. Føler også at jeg husker dårligere, akkurat som om jeg har blitt smådum, men det blir man kanskje av å gå hjemme. Noen spenstige råd? Kolestrol, blodtrykk, stoffskifte er for øvrig veldig bra!
–Kar1
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin svarer:
Stikking i brystet, der plagen varierer med pusten eller bevegelse av brystkassen er oftest pga. stive muskler i brystkassen. Hjertesykdom gir ikke stikkende smerte.
Såpass hyppig avføring som du har, kombinert med vektøkning er ikke vanlig. Jeg synes du bør henvises til en indremedisiner, eller en gastroenterolog. Det bør utelukkes at du har cøliaki eller Crohns sykdom. Sistnevnte er trolig utelukket med koloskopien.
Mange av plagene dine kan også være forårsaket av angst og/eller depresjon. Jeg synes du skal diskutere dette med fastlegen din; denne har egne spørreskjemaer for å avdekke slikt som underliggende årsak. Noen sykehus har egne psykosomatiske avdelinger der man både kan utrede for mat-intoleranser, og gi behandling for psykisk stress som påvirker kroppen.
– Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Publisert: 2007.09.05 09:30