Spør legen: Mørkere/dypere stemme. Kan det være stoffskiftet?

Mørkere/dypere stemme. Kan det være stoffskiftet?

De siste 2 måneder under graviditet ble stemmen min mørkere. Jeg var ikke forkjølet eller noe slikt, den bare ble sånn. Nå er det 6 måneder siden dette skjedde, jeg har et barn på 4 måneder som jeg full-ammer. Stemmen er fortsatt mørk, det høres stadig vekk ut som om jeg er i stemmeskifte, har problemer med å holde en ren tone, spesielt hvis jeg må snakke høyt. Synging høres ikke bra ut, stemmen bryter hele tiden, på en måte føles det som om jeg ikke helt kan kontrollere hvordan den skal høres ut når snakker. Dette plager meg veldig, såpass mye at jeg vegrer meg for å prate med folk, og å svare telefonen. Det er stor forskjell fra tidligere. Venner og kjente har reagert på stemmen min, noen tror jeg er en mann når jeg svarer telefonen.Jeg føler meg litt hes av og til, men ikke hele tiden. Fastlegen sier at jeg 99% sikkert ikke har kreft, hun prøvde å se på stemmebåndet men brekningsrefleksen gjorde det umulig.Hva kan dette være for noe? Kan det være hormonelt? Jeg fikk også økt hårvekst i ansikt og på magen under graviditet, samt problemer med kviser i ansikt (har aldri hatt problemer med dette tidligere). Har det noe å si at jeg kastet mye opp under hele graviditeten? Kan dette påvirke stemmebåndet?

–matro

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin svarer:

Tenker umiddelbart at lavt stoffskifte bør utelukkes. Les om "hypotyreose" her i DOL. Kan oppstå i forbindelse med svangerskap, og ett av symptomene kan være heshet og mørkere stemme. Sistnevnte fordi et struma ( hevelse i skjoldbruskkjertelen, KAN være vanskelig å se utvendig fra) kan klemme mot luftrør/stemmebånd, eller fordi hevelse/vektøkning/hormonendringer KAN gi hevelser rundt stemmebånd. Be om grundige hormon/stoffskifteprøver. Sørg for at verdiene sammenliknes med tidligere prøvesvar.

– Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Publisert: 2006.05.27 12:40