Spør legen: alkoholskader i nervesystemet

alkoholskader i nervesystemet

I mange år har jeg hatt et for høyt alkoholmisbruk ved nesten daglig inntak for og slappe av om kvelden. jeg har bl. annet fått nervebetennelse i bena, muskelsvinn i høyre fot fra kneet og opp, samt muskelsvinn på høyre side i ansiktet. Jeg har den siste tiden redusert forbruket slik at jeg kun smaker alkohol 1 dag i uken da jeg drikker ca 4 til 4,5 halvlitere med vanlig øl. Jeg har merket en dramatisk bedring av helsetilstanden den siste tiden. Det jeg lurer på er om muskulaturen over tid vil bygge seg opp igjen der jeg har hatt muskelsvinn, evt. om jeg burde ha totalavhold fra alkohol. Jeg har flere ganger vært til nevrologisk undersøkelse uten og opplyse om mitt reelle alkoholforbruk. Har fått diagnosen betennelse i det perifere nervesystem uten at de har forstått årsaken til dette.

–jan99

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege svarer:

Til jan99

Noe av muskulaturen vil nok bygge seg opp igjen hvis du kutter alkoholen helt og i tillegg kommer i gang med fornuftig trening. Dog vil noen av de nervetrådene som er ødelagt forbli uvirksomme for alltid, men en viss grad av nydannelse kan forekomme ved mye stimulering- fysisk aktivitet er derfor viktig! Husk også variert kost og supplement av B vitaminer. .

– Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Publisert: 2000.12.19 14:43