Spør legen: Helsefare ved minimal røyking?
Helsefare ved minimal røyking?
Prøver meg med et spørsmål, det er ganske generelt og dreier seg om helsefare ved røyking: Er en mann på 38, generelt frisk og i god form. Jeg har røyka fast og forholdsvis mye tidligere, men de siste åra har jeg kutta kraftig ned. Har merket mange helsegevinster selv om jeg ikke har slutta helt, bedre kondis, bedret smakssans og jeg er aldri syk lenger. Røyker nå kun tre sigaretter om dagen av mildeste sort. Til kaffekoppen etter frokost og middag, og en på terassen litt før leggetid. Dette nivået vil jeg gjerne holde, er lite motivert for å slutte helt da disse tre gir stor nytelse og glede. Håper på en leges vurdering av dette nivået, hvor farlig er det kontra det å slutte helt..?
–pandus
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin svarer:
Har dessverre ingen direkte statistikk å vise til, men det kan du evt skaffe ved å kontakte Statens tobakkskaderåd. Det som er sikkert, er at du kraftig har redusert risikoen for hjertesykdommer, høyt blodtrykk og fare for røkeben. Derimot er det slik at selv det sigarettnivået du har gir en STOR avleiring i lungene av tjære ( og mange hundre andre kreftfremkallende stoffer) sammenliknet med en ikke-røker. Du får tenke litt over om det er selve ritualet med røykingen som gir deg mye, eller om det er selve nikotin-effekten du koser deg med. I sistnevnte tilfelle vil snus eller nikotin-tyggegummi være mye sunnere enn sigaretter.
– Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Publisert: 2005.06.02 17:13