Spør legen: Sliter med å gjennomføre en samtale med folk
Sliter med å gjennomføre en samtale med folk
Jeg er en gutt i tjueårene som virkelig sliter med å gjennomføre en samtale med folk. La meg si det først som sist at jeg verken har sosial angst eller noe slikt. Jeg en en smule sjenert, men jeg sliter til og med med å snakke med familien.Spesielt hvis jeg er på tomannshånd med noen ender det opp med at jeg bare sitter der uten å åpne munnen...vet rett og slett ikke hva jeg skal si. Jeg prøver å tenke på noe å si, men ender da opp med å tenke på at jeg tenker på hva jeg skal si :)Nå har jeg truffet en helt fantastisk jente og er helt desperat. Jeg har rett og slett sluppet opp for samtaleemner! Ja, det går faktisk an. Etter en god start er jeg nå redd for at hun skal dumpe meg fordi vi ikke snakker så mye...men jeg vil jo snakke...får det bare ikke til! Kan det hjelpe meg å gå til psykolog? Finnes det samtalegrupper for slikt? Hypnose??? Jeg kjenner at dette begynner å gå innpå meg, og jeg er i perioder svært deprimert over dette...Hva snakker dere med kjæresten/partneren om? Plis ta dette seriøst! Er et seriøst problem for meg! Tusen takk for alle innlegg!-)
–brusher11
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin svarer:
Dette blir ofte en ond sirkel, og må nok regnes som en type angst, iallfall vil du oppleve en slags angst når du kommer opp i de pinlige situasjonene. mulig en form for prestasjonsangst. Mulig stiller du for høye krav til deg selv når det gjelder hvor seriøs en samtale skal være. Vil råde deg til å lufte problemet overfor partneren din. Fortell at du har mange tanker, men ikke alltid klarer å uttrykke det. Prøv å legg listen lavt. Godta for deg selv å snakke om "småting", og på å snakke litt om det du tenker der og da; tankene er nok der! Noen har god nytte av psykolog-samtaler. Dersom det er en reell depresjon som ligger til grunn så kan mange ha nytte av medisiner en periode. Dette som en drahjelp så den onde sirkelen blir brutt.
– Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Publisert: 2005.01.11 19:29