Spør legen: Lett for å fryse innendørs - må ligge i superundertøy
Lett for å fryse innendørs - må ligge i superundertøy
Hei, Kort bakgrunn: Alder: ca. 50 (i Mars-05) Høyde: 183 cm Vekt: ca. 75 kg Status: Gift m/3 sønner (7, 13 og 16 år) Annet: Krevende jobb, tilsvarende for kone. Meget aktiv og trener 2-3 ganger hver uke hele året; fotball (+ Golf, i tillegg utover ovenstående ved anledning). Har gjort det i 40 år. Tilbringertjeneste for 3 aktive gutter hver kveld. Problem: Har veldig lett for å fryse innendørs - må ligge i superundertøy for å holde varmen. Kroppstemp. synker når jeg ligger under dyna (sover godt) og når jeg sitter passiv inne. Kroppstemp. øker raskt ved aktivitet - også utendørs. Jeg holder meg feks varm på hendene på skiturer etc. Må ofte sitte med ullteppe over mave og bryst om kvelden, selv ved 0 grader ute (innetemp på ca. 20 g) Sliter forøvrig med konstant trykk mellom skulder bladene - har hatt dette de siste 10-15 årene... Har prøvd alt; inkl. fysioterapi, naprapati, kiro- praktor etc. Hindrer meg ikke i å spille fotball! Imøteser tilbakemelding.
–jjb
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin svarer:
Synes du bør be om en grundig helsesjekk hos legen din. Særlig lavt stoffskifte og lav blodprosent bør utelukkes. Kanskje bør du få gjennomført en hjerte/lungesjekk der du løper på tredemølle. Blodceller bør undersøkes også. Du bør før legesjekken måle temperaturen. Lav kroppstemperatur er sjelden i seg selv tegn på sykdom. Imidlertid vil periodevis feberstigning kunne gi følelsen av frysninger. Tilskudd av f.eks Vitamineral og C-/E-og magnesium kan prøves.
– Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Publisert: 2004.12.18 12:17