Spør legen: endret avføring
endret avføring
Heisann,
er en gutt på 29 år som har hatt en endring i avføringsmønsteret siste året.
Trener ganske ofte, og spiser stort sett som før.
Er på toalettet omtrent like mange ganger daglig som før (1-3 ganger), men konsistensen på avføringen har endret seg.
Fra tidligere å være stort sett fast, til å bli løs -og av og til nesten som diare.
Opplever også at det av og til kommer ut fargeløst eller gulblankt gjennomsiktig slim med eller etter avføringen.
Jeg har prøvd å se godt etter spor av blod -men har ikke sett noe (fargen er "normal")
I tillegg til dette, opplever jeg at avføringen er treg å få ut, men ingen smerter.
Er litt bekymret for om dette kan dreie seg om kreft, men har ikke hørt om denslags sykdom i min familie.
Har ikke vært hos lege, og må si jeg mildt sagt har lite lyst til å gjennomgå en kolonskopi-undersøkelse..
Går det an/holder det med avføringsprøve, blodprøve, røntgen, CT av bukhulen. Er
det mulig å stille diagnose
gjennom f.eks. DNA-test av avføring/slim?
hilsen,
–jogger
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin svarer:
Farge-endring (som du beskriver) og slim bør utredes. Prøve på blod i avføringen ( enkel test), blodprøve og røntgen har vært standard start-prosedyre. Siste tiden har det kommet mange nye tester, som du nevner. Ikke alle legekontorer utfører disse enda. Mer avansert bildeteknikk og koloskopi får legen din vurdere etterhvert.
– Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Publisert: 2003.11.12 23:37