Spør legen: Konstant forkjølet
Konstant forkjølet
Så og si sammenhengende forkjølet siden midten av desember med hodepine, frossenhet, bihulesymptomer med litt verk. Tåler ingen anstrengelser da blir jeg "slått i bakken" og blir sengeliggende. Fastlegen har tatt vanlige prøver og alt er normalt og med avslutningssvar at "infeksjoner kan sitte lenge i kroppen..."
Jeg har vært i jobb men ble nå sykemeldt i 2 uker for at kroppen skal få restituert seg. Jeg spiser multivitamin, tran, ekstra C-vitamin, 5 om dagen frukt/grønnsaker, begynt med grapefruktkjerne-ekstrakt, trente 2 ggr. i uken men har måttet legge det på hylla da jeg bare ble verre, røyker ikke, drikker ikke og sover snitt 7-8 timer hver natt.
Hva kan jeg gjøre for å komme meg opp på et "normalt" nivå igjen og slippe forkjølelsen og all slappheten????
Håpefull "snart frisk igjen"
–SolyMar
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin svarer:
Høres ut som du har gjort en fin innsats med å leve sunt. En bihulebetennelse synes ikke alltid på blodprøvene, enten må man ta en vatt-pinne prøve, eller en CT for å utelukke dette sikkert. Dersom du har hatt noen spesielle virus-infeksjoner ( f.eks mononukleose eller liknende ) er det normalt å være slapp lenge etterpå. Dette kan vises ved spesielle prøver, men trolig er det ikke til så mye hjelp. Høres lurt ut å hvile og ellers fortsette som du gjør. Ved svært langvarig forløp bør du få tatt nye undersøkelser av blodceller og liknende.
– Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Publisert: 2003.02.26 17:02