Spør legen: Innsatt første gang som 14 år ved oslo kretsfengsel..!
Innsatt første gang som 14 år ved oslo kretsfengsel..!
Mannen jeg snakker om, er min samboer. Jeg var så utrolig heldig å treffe denne mannen for snart 3 år siden. Da jeg møtte han fikk jeg en enorm følelse av trygghet. Akkurat som det ikke var en ting i verden som kunne bevege han.
Men etterhvert som jeg har blitt kjent med ham, vet jeg han har gått i hele sitt voksne liv fullstendig rotløs! Som ung gutt var han så full av energi og forvirring,og intet sted å gjøre av det! Da begynte en lang rekke med pøbelstreker og diverse handlinger som ikke er helt normalt i den alderen. Som 14 år satt han i varetekt i to uker ved oslo kretsfengsel. Og ingen alarm gikk verken her eller der. Foreldre var bekymret selvfølgelig. Men i en alder av 14 år begynte livet til min hjertevenn som en outsider, rebell, og i manges øyne sikkert en forbanna kødd!
Etterhvert som årene har gått,har den ene kriminelle handlingen tatt den andre. Alt fra stjeling av biler til narkotika. Han har har sonet 13 dommer, og ett par av dem så isolert at det har hatt stor påvirkning på hans sosiale evne. Og evnen til å filtrere seg inn i samfunnet igjen som "normal" tørr han nesten ikke tenke han har engang!
Vel,dette er meget kort fortalt livet hans, og i dag er han frisk og fin. Og snart løslatt fra Halden fengsel. Han er sliten av det gamle livet, han begynner å se at tiden igjen her i verden er ikke lang. Hans lege nektet utreding av AD/HD fordi han mente det ikke var tilfelle at han hadde! Ble avist uten utredning.
I Halden fengsel er de nøye og flinke med psykologi og menneskeverd og de mener han bør utredes på flere plan etter at de har hørt hans historie.
Det jeg da lurer på, og selvfølgelig min samboer, hvordan går man frem i søk om ung ufør? Er det spesielle instanser eller personer man selv må ta kontakt med? Er det lover og regler på dette som kan mailes til oss? Det er veldig viktig for min kjære å følge opp dette med en gang han kommer hjem, og det er kanskje nå til lørdag.
Har du mulighet til å hjelpe han med veien fremover? Vær så snill og hør mitt ønske og ta min kjære på alvor. På forhånd takker jeg for din tid og håper på ett positivt og velfylt svar.
–Medfølende Samboer
Advokat Thomas Myran svarer:
Hei!
Hvis det er 30 år siden han var 14, så er han 44 år i dag. Kravet for å få ung ufør er at han har en klart dokumentert alvorlig sykdom, og denne må være dokumentert før fyllte 26 år, samt at han må ha søkt uførepensjon før han selv fyller 36.
Slik du forklarer dette, er han utenfor begge disse to grensene, som er aboslutte - det vil si at de kan ikke vikes i fra.
Han kan gjerne søke om uførepensjon ved på ta kontakt med sitt lokale NAV-kontor, men han vil aldri kunne få ung ufør-beregning.
– Advokat Thomas Myran
Publisert: 2010.11.02 07:45