Spør legen: Brenne eggstokkene (pco)?

Brenne eggstokkene (pco)?

Hei. jeg er en jente på 29 år som så gjerne vil ha barn, men har pco og har vært veldig plaget av kviser som har laget arr. Har endelig stabilisert hormonene bra med Spirix og er veldig redd for å slutte med de når jeg vil prøve å bli gravid.

Har forhøyet testosteron som produseres fra eggstokkene. Er det en mulighet å brenne bort cystene på eggstokkene? Vil det gjøre at testosteronnivået holder seg normalt når jeg slutter med Spirix?

Og hvordan vil det evt. være under en graviditet med hormonen? Er det noe jeg kan gjøre for å passe på at cystene ikke kommer tilbake - for eksempel med medikamentet Metformin?

–pco 1981

Mette Moen, Gynekolog svarer:

Jeg forstår ditt dilemma. Med 29 år og mulig problem med å bli gravid - hvor det kan være nødvendig med behandling, synes jeg du bør sette i gang nå. Det er ikke så mange steder at man brenner eggstokkene, bare på et par av klinikkene.

Det er vist at det kan medføre varige hormonforandringer til det normale, og at det øker sjansen for graviditet. Under graviditet kommer det hormonendringer som er gunstig for PCOS, blant annet øker det hormonet (SHBG) som nøytraliserer testosteron.

Å holde vekten nede er det beste du kan gjøre. Hvis du er insulin-ufølsom, kan metformin være en mulighet, men effekten av denne behandlingen er omdiskutert. Jeg synes at du skal be din lege henvise deg til et infertilitetssenter med stor ekspertise. Du kan selv velge, og jeg vil foreslå en av universitetsklinikkene.

– Mette Moen, Gynekolog

Publisert: 2010.08.26 09:36