Spør legen: "Faste" under graviditet
"Faste" under graviditet
Hei, jeg er en kvinne på 31 år. Jeg og mannen min har prøvd å bli gravide for første gang og har lykkes!
De siste 5 dagene har jeg på grunn av emosjonelt stress nærmest ikke spist. Jeg har en tendens til å sultestreike når jeg får store påkjenninger. Jeg hadde i et par dager merket menslignende krampetrekninger i magen og tenkt at menstruasjon var på vei.
Har ikke merket noen tegn på graviditet utenom litt ømhet nederst i magen. Kan denne sulteperioden være farlig for fosteret? Er det noe jeg bør være bekymret for? Jeg har vært litt svimmel,men ellers ikke i dårlig form. Har selvfølgelig tatt opp et normalt kosthold igjen. Håper på raskt svar.
–79
Mette Moen, Gynekolog svarer:
Gratulerer med graviditeten! Du behøver ikke være redd for at sultperioden kan ha skadet fosteret. Det tar hva det behøver. I starten ernæres det av omliggende strukturer, etter hvert blir det mer avhengig av det som tilføres med blodet. Mange kvinner har så mye kvalme at de spiser lite i de første måneder, og det går bra. Fint at du nå spiser normalt. Lykke til med svangerskapet.
– Mette Moen, Gynekolog
Publisert: 2010.08.26 09:05