Spør legen: Gravid utenfor livmor?

Gravid utenfor livmor?

Hei. Jeg er i dag 5 uker gravid. Jeg har siden før jeg testet positivt, for litt over en uke siden, kjent at det er mer ømt på venstre side av livmoren. Var hos fastlege i dag og han kunne kjenne at jeg var litt mer øm på venstre side.

Jeg har ingen alvorlige smerter, men kjenner at det er mer ømt når jeg presser og kjenner på venstre side. Det kan komme små stikk innimellom som ikke gjør vondt.

Jeg er redd for at det kan være svangerskap utenfor livmoren. Har ingen blødninger, feber, akutte smerter, men er veldig bekymret. Dette er IVF. Jeg har typiske svangerskapssymptomer som kvalme, tisser ofte og kjenner murringer i underlivet, og er oppblåst. De ved IVF-avdelingen sa det var for tidlig å kjenne symptomer da jeg ringte dem i dag.

–J24

Mette Moen, Gynekolog svarer:

Ved IVF-graviditet har eggstokkene vært ’overstimulert’ og det er derfor vanlig med mange cyster som kan være vonde, spesielt hvis det oppstår graviditet.

Men det er også økt risiko for graviditet utenfor livmor, så jeg anbefaler deg å få utført ultralyd ganske snart. Du kan også få din fastlege til å ta blodprøver for måling av HCG-kvantitativ med noen dagers intervall. Ved en normal graviditet skal de øke etter et bestemt mønster.

Ved ca 6 ukers graviditet vil det være mulig å sjekke at graviditeten er på rett plass. Hvis du får blødning og/eller økende smerter, bør du søke lege. Jeg håper at alt er ok, lykke til.

– Mette Moen, Gynekolog

Publisert: 2010.06.16 13:18