Spør legen: Hvem er faren?
Hvem er faren?
Hei! Jeg har ett helt forferdelig spørsmål: Jeg er gravid, nå i uke 30. Har vært sammen med min kjære i over tre år og vi har veldig lyst på baby. I juli 08 tok jeg Primolut for å utsette mensen pga. ferie. Jeg fikk mensen da jeg sluttet på de pillene ca. 20. juli, altså ca. en til to uker etter at jeg egentlig skulle hatt den.
4. august gjorde jeg mitt livs største tabbe. Jeg var litt småbetatt av en annen mann, og en kveld ble det litt kos med han. Vi låg i samme seng og befølte hverandre. Jeg runket han til han kom på magen sin. Han tok bittelitt på meg også, men jeg fikk ikke orgasme. Jeg vet at kuken hans ikke var helt inni meg, men klarer ikke å huske om den var inntil fitta mi, eller "hullet".
Jeg fikk igjen mensen ca 10.august, men da varte den kortere enn normalt. Men det kan vel egentlig være pga. primoluten/at syklusen ble litt forvirra? Mellom 13. august og ca 13. september hadde jeg "skikkelig" sex med han jeg elsker av hele mitt hjerte og som jeg så inderlig vil skal være pappa`n til babyen i magen min - mange ganger, og han kom inni meg. Men det bruker alltid å komme endel ut igjen...
Terminen er 18. mai og det stemte på tre ultralyder, både i uke 14 og uke 18 og ca. uke 22. Hos jordmor i uke 24 målte hun magemålet til å være 20 cm, som var rett under den streken som vel er gjennomsnittet. Noe jeg tenker på er at jeg og han jeg er sammen med ikke har brukt prevensjon på over ett år, men ikke virkelig gått inn for å bli gravid heller, men hatt lyst. Tok gynekologisk test i august/september og da var alt normalt.
Det er så ekkelt at akkurat den måneden jeg "rota" med han andre, så ble jeg gravid. Jeg er så ufattelig engstelig og er konstant kvalm. Føler meg som verdens verste person - og det vet jeg jo at jeg er. Jeg ønsker at barnet skal dø eller at jeg dør selv, for det aller siste jeg vil er å såre ham som vil være faren. Jeg klarer ikke å glede meg over å være gravid og føler ingen kjærlighet til dette barnet. Tror nesten jeg har fødselsdepresjon eller hva det heter, før fødselen har skjedd engang.
Håper du kan roe meg litt ned, men vær ærlig. På forhånd takk!
Mvh
–fæl mamma...
Mette Moen, Gynekolog svarer:
Jeg kan godt forstå at du er bekymret, men etter det jeg kan regne ut er det ikke grunn til det. Terminen 18. mai utfra tre ultralydmålinger stemmer meget godt med at siste menstruasjon var 10. august og dermed at du er blitt gravid i tiden 16. - 24. august. Var du blitt gravid ved "samleiet" 4. august ville du ha vært 2-3 uker lenger gravid, og det stemmer ikke med ultralydundersøkelsene. Så jeg synes du kan føle deg meget sikker på at det er rett mann som er far til barnet du venter. Det at du brukte Primolut i juli har ingen betydning så lenge etterpå.
Jeg skulle ønske at du hadde stilt spørsmålet tidligere så du kunne ha gledet deg fullt ut over graviditeten, men det er ikke for sent.
Lykke til.
Vennlig hilsen
– Mette Moen, Gynekolog
Publisert: 2009.03.06 11:17