Spør legen: Kjønnsbestemmelse på ultralyd
Kjønnsbestemmelse på ultralyd
Jeg er gravid med mitt tredje barn, med termin 4. juni. Vi vil ikke vite kjønn denne gangen, selvom vi tidligere har fått vite dette. Ved den ordinære ultralydundersøkelsen vi var på for noen få dager siden, ga vi beskjed om at vi ikke ønsket å vite kjønn med en gang, i tilfelle jordmor skulle se kjønn selv og "forsnakke" seg. På slutten av undersøkelsen spurte jeg likevel om hun hadde sett hva det var (av ren nysgerrighet bare), noe hun svarte avkreftende på. Er det lettere å se det ene kjønnet fremfor det andre i uke 18? Leter de ikke gjerne mer etter jentas kjønnsorgan enn guttens?
En annen ting er det at jeg var på en tidligere ultralyd i uke 15 (bare for å sjekke om det var liv), hvor legen nesten umiddelbart sa at hun hadde sett kjønnet. Da tolket det dette dithen at det var en guttetiss hun hadde sett. Hvor lett er det å se kjønn i uke 15? Jeg følte meg nemlig litt lurt etter den timen, jeg ville ikke vite noe, men gikk derfra med følelsen at det var en gutt (og for all del, det gjør ingenting det, jeg har en av hver nå, så jeg ønsker absolutt ikke det ene kjønnet fremfor det andre). Hjerteslagene lå på 140 slag i minuttet. På den ordinære ultralyden ble ikke hjertefrekvens målt.
Håper dere ikke synes spørsmålet mitt er for trivielt.
–Snart 3 barns mamma
Mette Moen, Gynekolog svarer:
Jeg har dessverre ikke statistikk å vise til angående sikkerheten på kjønnsbestemmelse, som jo ikke er hensikten med ultralydundersøkelsen i graviditeten, men som har sneket seg inn som en biting. Hvis du ved siste undersøkelse har poengtert at du ikke ønsker å vite kjønnet, hopper undersøkeren over kjønnsorganet og går rett på sak angående de forholdene som skal sjekkes.
Det er klart at man i noen tilfeller ikke kan unngå å se en liten penis, mens man i andre tilfeller (for eksempel etter hvordan bena ligger i forhold til fosterkroppen) ikke finner den umiddelbart. Det tar lengre tid å utelukke at det er et guttefoster enn å bekrefte at det er et guttefoster, men mye avhenger av undersøkerens rutine og altså fosterets posisjon.
Ved undersøkelsen i uke 15 var spørsmålet om fosteret var levende, og man sjekket derfor pulsen. Det var derfor du kom til undersøkelsen, og jeg forstår da ikke helt hvorfor du følte deg lurt.
Jeg håper at du kan slå deg til ro med dette og ta konsekvensen av at du ikke ønsket å vite kjønnet. Det er jo morsomt å ha det som en overraskelse til slutt; om det blir en lillesøster eller lillebror.
Lykke til med resten av svangerskapet og fødselen.
Vennlig hilsen
– Mette Moen, Gynekolog
Publisert: 2009.01.06 10:10