Spør legen: Gravid med kobberspiral?

Gravid med kobberspiral?

Hei. Jeg fikk i mai 2008 satt inn kobberspiral. Sønnen min var da 6 måneder, og rett etter dette fikk jeg tilbake menstruasjonen. Den har vært veldig regelmessig og kommet på dagen hver gang. Under mensen i august klarte vi på en tåpelig måte aå ha sex med tampongen inne i skjeden slik at denne ble dyttet langt oppover, og vi hadde problemer med å få den ut igjen, men fikk ut hele til slutt. Neste menstruasjon kom som normalt på dagen. Jeg hadde heller ikke sex mellom disse to menstruasjonene.

Fredag 26. september og resten av måneden + oktober har jeg så og si hatt sex hver dag. Ventet mensen torsdag 4. oktober, men den kom ikke. Den har fremdeles ikke kommet. Tok en graviditetstest for et par dager siden og den var negativ. Har hatt rikelig med hvit, litt tykk utflod, som de par siste dagene har gått fra å være rosa til mørk brun. Det er ikke mensen.

Kan jeg være gravid? Er redd for at spiralen kan ha blitt skjøvet ut av posisjon/løsnet da vi hadde sex, mens tampongen var inne i skjeden...

Håper på svar.

–supermama

Mette Moen, Gynekolog svarer:

Ja, du kan være gravid og ha hatt en meget tidlig abort. Da vil det etter hvert bli blødning, men ikke nødvendigvis så kraftig. Hvis du får smerter bør du søke lege da det kan være økt risiko for graviditet utenfor livmor.

Det kan også være andre årsaker til forsinket menstruasjon, i form av hormonforstyrrelser, men det er mindre sannsynlig. Det at du hadde samleie med tampong i skjeden betyr ikke noe for plasseringen av spiralen. Du bør likevel sikre at spiralen er på plass ved å kjenne etter tråden.

Vennlig hilsen

– Mette Moen, Gynekolog

Publisert: 2008.10.10 10:00