Spør legen: Spontanabort og 40 år gammel
Spontanabort og 40 år gammel
Hei. Jeg har nettop hatt spontanabort etter 6. uke. Det var min andre graviditet i dette året. I slutten av mai ble jeg nødt (fikk dette rådet fra min lege) til å utføre en utskrapning i 9. uke grunnet at jeg ventet trillinger, og mens jeg gravid (noe jeg ikke visste at jeg var i de første 6 ukene) tok jeg en del medisiner som ikke var helt bra (mot depresjon, allergimedisiner og mot lavt stoffskifte).
Jeg ønsker meg ett barn nå når jeg endlig har funnet mannen i mitt liv og har levd i et stabilt forhold i de siste 6 år. Er det håp for meg for å kunne bli gravid igjen og ikke ende med enda en spontanabort? Jeg er en kvinne på 40 år og har fått mitt første og eneste barn for 18 år siden. I tillegg har jeg stoffskifteproblemer og tar daglig Levaxin (25 mg og 50 mg annenhver dag). Har denne hormonsykdommen noe med min spontanabort å gjøre? Kan den ta på seg skylda for dette?
Beste hilsen
–catherine40
Mette Moen, Gynekolog svarer:
For å ta det positive først: du kan bli gravid. Det er et godt utgangspunkt. Dessverre er det nesten 50 % risiko for abort når man er over 40 år (sannsynligvis feil med eggene som ikke har vært fornyet siden anleggelsen i fosterlivet). Risikoen for flerlinger øker også med alderen - det har du vist. Sjansen for at det skal gå bra med et trillingesvangerskap er sterkt redusert, det er best med bare et foster om gangen.
Regulert lavt stoffskifte betyr ikke noe for å bli gravid eller for å abortere. "Skylden" er altså sannsynligvis bare din alder og at noen egg er dårlige. Det kan man dessverre ikke gjøre noe ved, men bare vente på at et godt egg lar seg befrukte.
Du bør tilstrebe å leve sunt, ta folat, ikke røke eller drikke og ha regelmessig samleie. Da skal det nok lykkes.
Lykke til, vennlig hilsen
– Mette Moen, Gynekolog
Publisert: 2008.10.06 12:24