Spør legen: Symptomer, men ikke gravid

Symptomer, men ikke gravid

Jeg (33) og samboeren min har forsøkt å bli gravide med barn nr. 2 i ca. et halvt år. Vi har en datter på 2 år fra før. Jeg hadde en tidlig spontanabort i sommer (uke 5), og i forbindelse med dette fikk jeg full underlivsundersøkelse (innvendig UL) fordi jeg fikk litt feber under blødning. Alt viste seg være OK, og vi ventet en syklus før vi prøvde igjen.

Jeg har to ganger etter dette hatt typiske symptomer på graviditet (ømme bryst, oppblåsthet i magen, småuggen) uten å ha vært det. Mensen har kommet til omtrent vanlig tid. Hvorfor kommer disse symptomene likevel? Jeg ønsker meg veldig et barn til og stresser nok meg selv litt opp med at det ikke må bli for stor aldersforskjell mellom dem (ønsker helst ikke mer enn 3 års aldersforskjell).

Kan psyken spille meg et puss? Selv om jeg prøver å ikke kjenne for mye etter så kjenner jeg meg jo uggen i magen, og brystene er ER jo faktisk ømme. ...Men ikke gravid. Er hormonene mine på u-tur? Er det vanlig med symptomer uten å være gravid?

–Anonym bruker

Mette Moen, Gynekolog svarer:

Psyken kan spille sterkt inn, og før man fikk ultralyd innført som kontroll ved graviditet, forekom såkalte "fantomsvangerskap" fra tid til annen. Husk at de hormoner kvinnen har i tiden før menstruasjon, er de samme som øker i tidlig graviditet.

Hvis du har regelmessige menstruasjoner er dine hormoner sannsynligvis helt i orden. Hvis du ikke har oppnådd graviditet neste sommer (12 måneder etter aborten), kan du søke lege for ev. utredning. Husk at med årene tar det lengre tid å oppnå graviditet.

Lykke til, vennlig hilsen

– Mette Moen, Gynekolog

Publisert: 2008.09.25 10:27