Spør legen: Tidlig graviditet og vannkopper
Tidlig graviditet og vannkopper
Jeg er en kvinne på 38 år som har en mistanke om tidlig graviditet. Samtidig har jeg fått vannkopper, i en mild utgave riktignok som ser ut til å være over på noen få dager, i motsetning til hva jeg forstår ofte er tilfelle når voksne får denne barnesykdommen.
Hva slags fosterskader regner man som potensiell risiko i forbindelse med utbrudd av vannkopper hos gravide de tre første månedene? Hvor stor er risikoen, og er det ev. noe jeg kan gjøre for å forebygge mens jeg venter på at jeg kan ta graviditetstest om noen dager?
Bekymringen er tidvis stor. Tusen takk for svar og eventuelle kommentarer.
–Vannkopper
Mette Moen, Gynekolog svarer:
Det er en meget liten risiko for fosterskade hvis mor har vannkopper i graviditeten, ca 0,5% (en rekke ulike skader er rapportert, f.eks. abort, lavere fødselsvekt, påvirkning av ekstremiteter og øye). Jeg synes du bør ta kontakt med din lege så fort som mulig for å få avklart:
• Om du er gravid (hvis urintesten er negativ, kan det tas en blodprøve)
• Om det er vannkopper du har hatt (litt rart at det er et så mildt forløp hvis det er første gangen du har det).
• Få satt i gang behandling med et immunglobulin eller et antivirus-middel.
Jeg forstår du er engstelig, så derfor er det viktig å få dette avklart. Gå til legen på mandag.
Vennlig hilsen
– Mette Moen, Gynekolog
Publisert: 2008.08.25 13:13