Spør legen: Drakk alkohol i de første fosterukene

Drakk alkohol i de første fosterukene

Hei. Jeg er en kvinne tidlig i 30-årene. Jeg er gravid i 7. uke. Jeg hadde ingen anelse om at jeg var gravid før mensen uteble og jeg testet meg i uke 4,5. I perioden uke 2-4 var jeg i utlandet og drakk alkohol hver dag. I gjennomsnitt 2-3 glass vin til maten, samt 3 dager hvor jeg hadde ca 4-5 enheter. På bakgrunn av dette vurderer jeg nå abort.

I kampanjen til Helsedirektoratet sies det følgende: "Ny forskning viser at selv små doser kan være skadelig. Drikker du alkohol mens du er gravid får barnet samme promille som deg!"

For å kunne ta en endelig avgjørelse mht. abort trenger jeg mer informasjon om bakgrunn for ”selv små doser” og ”kan være skadelig”. Jeg håper dere kan hjelpe meg.

1. Hvor sannsynelig er det at fosteret har tatt skade av mitt alkoholforbruk i de 2 første fosterukene? Jeg er her interessert i statistiske fakta, samt hvilken forskning dataene stammer fra.

2. Hvis sannsynelig for skader, hvilke skader er det snakk om, og er det forskjell i sannsynlighetsgraden?

3. Hva er et risikofylt alkoholnivå mht. skader på fosteret?

4. I de to første fosterukene (svangerskapsuke 2-4) får etter hva jeg har forstått, ikke fosteret næring direkte fra mitt blod, men fra en ”næringsplomme”. Betyr dette at risikoen for skader er mindre enn når næring fra morkaken er etablert? I så fall, hva er risikoen?

5. Hvilken forskning er gjort på moderat alkoholforbruk på de 2 første ukene av fosterets levetid, og hva er resultatet?

Som dere ser trenger jeg fakta for å kunne bli beroliget. Rådene om totalavhold, ellers risiko for skade i rapporten "Alkohol og Gravidiet" fra Helse- og Sosialdirektoratet omhandler slik jeg forstår mest alkoholbruk gjennom hele svangerskapet, samt kraftige helgefester, ikke moderat bruk i de 2 første ukene. Jeg trenger derfor konkret fakta om min situasjon. Jeg ser derfor frem til ærlig tilbakemelding fra dere på spørsmålene mine, og takker så mye på forhånd!


–Jente ca 30+

Mette Moen, Gynekolog svarer:

Jeg kan ikke gi deg de opplysningene du ønsker for det foreligger ikke forskning som gir direkte svar. Da måtte man studere et meget stort antall gravide og gi den ene gruppen alkohol og den andre en alkoholfri drikk som hadde samme smak og virkning, og det lar seg ikke gjøre. Man har istedet gjort dyreforsøk, men i hvor stor grad de kan overføres til mennesker vet man ikke. Man kan også gjøre store befolkningsundersøkelser og se på hjernefunksjon m.m. til småbarn og relatere det til mors alkoholinntak, men slik studie har stor usikkerhet fordi det kommer andre forhold inn som sosiale forhold, røking, kosthold osv.

Jeg vil derfor si det på en annen måte: Jeg lærte på doktorskolen (på 1960-tallet) ikke noe om alkoholskader, og nesten alle drakk i graviditeten - ikke mye og ikke daglig, men kanskje en halv til en flaske vin i uken eller tilsvarende mengde øl. Den danske Sundshedsstyrelsen "tillot" tidligere at gravide kunne drikke opptil to glass vin om dagen, men siden ca. år 2000 anbefaler de total avholdenhet. Det samme gjøres i Norge fordi man ikke kjenner grensen for det som er skadelig, og da er det best å avstå - noe som faller lett for langt de fleste gravide (i motsetning til røykeslutt).

Alkoholinntak er ikke abortgrunn. Du er tilsynelatende godt over 30 år, og jo eldre du blir dess vanskeligere er det å bli gravid og jo større risiko er det for abort og misdannelser. Det anser jeg som større risiko enn den mengden alkohol du har inntatt. De barn som ble født i siste del av forrige århundre av mødre med alkohol-inntak (som ofte var som ditt gjennom hele svangerskapet), ble det bra folk ut av. Så jeg synes du skal slappe av og leve fornuftig i resten av svangerskapet og glede deg over graviditeten.

Du spiser folat?

Dette svaret ble ikke så vitenskapelig som du ønsket, men mer preget av litt "sunn logikk". Her kan du få mer informasjon: http://www.sst.dk/publ/publ1999/alkgrav/clean.htm

Vennlig hilsen


– Mette Moen, Gynekolog


Publisert: 2008.08.07 22:03