Spør legen: Har tatt abort, føler ubehag i nedre del

Har tatt abort, føler ubehag i nedre del

Hei. Jeg er en jente på 21 år som utførte en medisinsk abort i midten av mai. Det foregikk helt uten komplikasjoner, men i etter tid har jeg vært plaget med lette og ubehagelige smerter i form av stikking og noen gang kramper i nedre del av magen. Når jeg skal ha mensen kommer det ofte utflod med blod i noen dager (den dagen mensen ev. skulle ha kommet,) og så kommer mensen med veldig lite blødning (sterk en dag, og lite de andre dagene). Jeg trenger som regel ikke bruke noe bind eller tampong.

Jeg måtte også inn på en ekstra kontroll for å ta blodprøver, fordi det var for mye hormoner i blodet mitt enda ca. 1-2 mnd etter aborten. Jeg har ikke hørt noe mer.

Nå har jeg startet på p-pillen og det gikk helt fint den første måneden, men nå fik jeg mensen denne måneden og blødde mer en vanlig; stort sett brunt blod med litt prikker/klumper. Har hatt mensen i to uker. Nå kommer det meget lite, men men litt blod innimellom, også har det kommet ut to faste, røde klumper som ikke løser seg opp.

Hva kan dette være? Er plaget med ekstreme menssmerter, så det ting kjennes ikke annerledes enn ellers. Har også vært i et fast forhold i fem år. Blødningen stopper enkelte dager, men kommer igjen etter sex. Har også hatt sterke hodesmerter under denne perioden, noe som er veldig uvanlig for meg. Er dette tegn på at noe er galt?

–kizet

Mette Moen, Gynekolog svarer:

Du forteller ikke hva slags p-pille du bruker? Men det er ikke uvanlig med litt uregelmessig blødning på p-pille, spesielt i starten. Jeg synes du skal få greie på resultatet av blodprøven som ble tatt. Hvis du til stadighet blør under samleie, bør du få sjekket livmorhalsen for infeksjon eller andre forhold som tynn slimhinne.

Hvis du tross p-pille har smerter ved menstruasjon er det også grunn til en undersøkelse, men jeg kan trøste deg med at det ikke er tegn på noe farlig.

Vennlig hilsen

– Mette Moen, Gynekolog

Publisert: 2007.10.22 19:12