Spør legen: Har jeg hatt en spontanabort?

Har jeg hatt en spontanabort?

Jeg var 8+2 uker på vei inntil mandag. Det startet lørdag med en frisk blødning etter sex. Blødde litt utover dagen. Mandag fikk jeg plutselig en styrtblødning og smerter nederst på venstre side i magen. Jeg dro på legevakten og legen mente jeg holdt på å abortere. Han kjente litt der jeg hadde vondt og sa jeg var litt øm. Ingen ultralyd.

Jeg blødde i går også med litt smerter, men alt er stoppet opp nå. Bare litt spotting, og det har jeg hatt nesten hver dag siden mensen uteble. Jeg tok ultralyd i forrige uke, og der var det et hjerte som banket. Da jeg blødde som verst, kom det ut en blodig klump så jeg regner med det var embryoet.

Kan legge til at jeg har født to friske jenter før og hatt 3 spontanaborter og en graviditet utenfor livmor. Har blødd en del i alle svangerskapene. Vil bare høre om dette høres ut som en helt vanlig spontanabort? Og da jeg er rhesus minus, burde jeg få tatt en sprøyte nå?

–hanne74

Mette Moen, Gynekolog svarer:

Det virker som du har hatt en abort, men jeg synes du bør få utført en ultralyd for å se om alt er kommet ut. Ved tidlig spontanabort er det ikke så viktig med rhesusforebyggelse, og det kan være det er for sent nå.

Jeg foreslår at du ringer til nærmeste sykehus og snakker med vakthavende gynekolog, og evt. får en avtale i stand.

Vennlig hilsen

– Mette Moen, Gynekolog

Publisert: 2007.10.19 16:45