Spør legen: Har PCO, men vil bli fruktbar

Har PCO, men vil bli fruktbar

Hei! Jeg har PCO og er dermed ikke "fruktbar". Jeg er ikke i noe forhold, men ønsker å være fruktbar. Har jeg rett på noe hjelp for å bli det, selv om jeg ikke har noen partner? Hvis ikke, er det noe jeg kan gjøre? Trenger virkelig hjelp! Har prøvd å spørre legen min, men fikk ikke noe ordentlig svar. Håper du kan hjelpe meg..

–xhx

Mette Moen, Gynekolog svarer:

Man er ikke absolutt ufruktbar ved PCOS, men hvis du ikke har menstruasjon i det hele tatt, så har du ikke eggløsning og kan selvsagt ikke bli gravid. Man kan få til eggløsning med pergotime, men det er ikke helt ufarlig behandling. Noen få reagerer kraftig med cystedannelser og endring i kroppens væskebalanse. Mange (over 10-12) kurer vil kanskje øke risiko for eggstokk-kreft. Så behandlingen settes bare i gang ved barneønske, og behandlingen må settes i gang på rett tidspunkt og kontrolleres for ev. tilpassing av dose. Det er en spesialist-oppgave, så det er ikke bare-bare.

Jeg vet ikke om du tenker på å bli gravid uten fast partner. Hvis det er tilfelle så snakk med gynekologen om det. Du behøver ikke å stille opp med en konkret barnefar for å få behandling. Hvis det ikke er barneønske, er det viktig å få menstruasjon engang iblant for "å rense opp" i livmoren. Til det kan du bruke gestagen, for eksempel Provera i 12-14 dager hver eller hver annen måned. Til dette må du ha resept av din lege.

Hva du ellers kan gjøre? Er du overvektig er det viktig å gå ned i vekt. Det kan få eggløsninger til å komme i gang uten annen behandling. Har du kommentarer til ovenstående, legg det inn i vanlig forum, så skal jeg svare uten at det koster ekstra, men det kan ta litt tid.

Vennlig hilsen

– Mette Moen, Gynekolog

Publisert: 2007.09.16 11:45